ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第41号 (11B1b)

特別支援学校における地域資源を活用した授業の有効性に関する検討 ~教師と生徒へのインタビュー調査から~

https://doi.org/10.20569/00003756
https://doi.org/10.20569/00003756
a34f524f-b581-4c4f-a05b-40d10b4761f7
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis41(63).pdf jis41(63).pdf (898.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-09
タイトル
タイトル 特別支援学校における地域資源を活用した授業の有効性に関する検討 ~教師と生徒へのインタビュー調査から~
その他のタイトル
その他のタイトル A Study on the Effectiveness of Classes Utilizing Regional Resources at Special Support School: From an Interview Survey to Teachers and Students
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 特別支援学校
主題
主題Scheme Other
主題 地域資源
主題
主題Scheme Other
主題 授業実践
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 special support school
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 area resources
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational practice
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003756
ID登録タイプ JaLC
作成者 本多, 由香

× 本多, 由香

本多, 由香

Search repository
武田, 篤

× 武田, 篤

武田, 篤

Search repository
HONDA, Yuka

× HONDA, Yuka

en HONDA, Yuka

Search repository
TAKEDA, Atsushi

× TAKEDA, Atsushi

en TAKEDA, Atsushi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 共生社会の実現に向け,地域コミュニティーの中で児童生徒を育てることが強く求められている.秋田県内の特別支援学校でも,地域との関わりを重視した教育活動を行う学校が増加してきている.本研究では,特別支援学校において地域資源を活用した授業を担当している教師とそれを受けている生徒双方を対象に,その授業をどのように受けとめ,感じているかについて調査した.その結果,地域資源を活用した授業の有効性として,生徒の学習意欲や自己有用感の高まりが挙げられた.地域資源を活用した授業では,スケジュール調整や準備の大変さなどの課題もあるが,社会性の基盤となる自己有用感の育成に視点をあてた授業づくりを行っていくことの大切さが再確認された.
To make the goal of a more inclusive society a reality, it is vital for young students to be raised in their local community. Even among special-needs schools in Akita Prefecture, a growing number of schools are conducting educational activities that emphasize community involvement. In this study, we examined the reactions and feelings of both teachers and students at special-needs schools to lessons that made use of local resources. Our results showed that students’ motivation to learn and their sense of self-efficacy were effectively increased through these lessons. While lessons utilizing local resources involve difficulties with scheduling and preparation, our results reconfirmed the importance of developing activities with an aim to cultivate selfefficacy, which the foundation of sociality.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 41, p. 63-68, 発行日 2019-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:26.053760
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3