WEKO3
アイテム
遠洋性堆積物を用いた中学生向け理科授業の実践
https://doi.org/10.20569/00003753
https://doi.org/10.20569/00003753f1ec2875-ec9c-4ad4-bc31-246930ead7a8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-05-09 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 遠洋性堆積物を用いた中学生向け理科授業の実践 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Results of science classes utilizing oceanic sediments for the lower junior school students | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 海底地形 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 微化石 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 放散虫 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 有孔虫 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プレート | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地殻の変動 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | seafloor topography | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | micro fossil | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | radiolarian | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | foraminifer | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | crustal movement | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | plate | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003753 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
作成者 |
川村, 教一
× 川村, 教一
× KAWAMURA, Norihito
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 中学生1年生を対象に北西太平洋を例として,海底地形・地質と地殻の変動についてどのような認識を持っているのかアンケート調査を実施したところ,生徒は陸域や沿岸域における地学事物・現象を海底地形や海洋地質に適用しており,また断層とプレート境界面とを区別できていないことが明らかになった.「沿岸的」な海洋地形・地質観を遠洋域のそれに変換させるために,海底地形を示し遠洋性堆積物中に含まれる微化石の観察をさせたうえで,山地から微化石が産することについて推論させる授業を実施したところ,地形の概要,堆積物中の微化石の存在についての認識の改善が見られた. The author conducted a new geoscience class introducing research activities for the young students and found that microfossil samples from oceanic sediments are effective teaching materials for getting ideas of uplifting around Japan. By observing the oceanic sediments and radiolarian chert from mountain area, the students could find ocean floor raised up to the mountain. To make the students develop problem solving abilities, it will be important to develop more new materials related to research activities of geoscience class. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY 巻 41, p. 27-37, 発行日 2019-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |