ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第40号 (11B1b)

視覚特別支援学校におけるキャリア教育の現状と今後の在り方について : 視覚特別支援学校教員への質問紙調査から

https://doi.org/10.20569/00003629
https://doi.org/10.20569/00003629
d0640f5d-f328-4834-8845-38a7566d12b3
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis40(227).pdf jis40(227) (2.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-12
タイトル
タイトル 視覚特別支援学校におけるキャリア教育の現状と今後の在り方について : 視覚特別支援学校教員への質問紙調査から
その他のタイトル
その他のタイトル The current status and shape of career education in special needs education schools for the visually impaired : According to questionnaire method of teachers in such schools
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 視覚特別支援学校
主題
主題Scheme Other
主題 キャリア教育
主題
主題Scheme Other
主題 進路指導
主題
主題Scheme Other
主題 special needs education school for the visually impaired
主題
主題Scheme Other
主題 career education
主題
主題Scheme Other
主題 career guidance
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003629
ID登録タイプ JaLC
作成者 中村, 信弘

× 中村, 信弘

中村, 信弘

Search repository
高田屋, 陽子

× 高田屋, 陽子

高田屋, 陽子

Search repository
NAKAMURA, Nobuhiro

× NAKAMURA, Nobuhiro

en NAKAMURA, Nobuhiro

Search repository
TAKADAYA, Yoko

× TAKADAYA, Yoko

en TAKADAYA, Yoko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 視覚特別支援学校におけるキャリア教育の現状と今後の在り方を検討するため,教員への質問紙調査を行った.その結果,視覚障害の状況や心理的特性を踏まえ,児童生徒一人一人の将来の社会参加に向けて育むべき力を明確にし,学部を超えた一貫した教育実践の重要性が示唆された.また,児童生徒が,自己と社会との関係性について考え,キャリア発達に向けた能力や資質を育成するための教育課程上の位置づけを見直す必要がある.さらに,進路指導の充実により,あんまマッサージ指圧師,はり師,きゅう師(以下三療)以外の進路選択肢を広げる努力が求められていることを提起した.
To investigate the current status and future shape of career education in the special needs education schools for the visually impaired, a questionnaire survey among teachers in these schools was conducted. The results suggest that, based on the conditions of visual disturbance and the psychological characteristics of individual students, it is important to clarify their potential which should be developed aiming at future social participation and to practice a consistent education across faculty. In addition, it is necessary to review the positioning on the curriculum, on which students depend to cultivate their capabilities and qualifications for career development on the basis of their consideration of the relationship between themselves and the society. Furthermore, an issue was presented on the expectation to make an effort to provide a wider choice of career paths other than Masseurs, Acupuncturists and Moxibutionists,“ Sanryo,” by improving the quality of career guidance.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University

巻 40, p. 227-235, 発行日 2018-02-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:23:40.889077
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3