WEKO3
アイテム
マックス・ウェーバーの音楽社会学と音楽の技術,「音楽的エートス」 ― ウェーバーの音楽社会学とサウンド・スタディーズ ―
http://hdl.handle.net/10295/00003274
http://hdl.handle.net/10295/0000327487aadaed-a650-4f33-9798-63b19fbfe313
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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kbj72(9) (1.5 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-06-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | マックス・ウェーバーの音楽社会学と音楽の技術,「音楽的エートス」 ― ウェーバーの音楽社会学とサウンド・スタディーズ ― | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Max Weber’s Music Study, Technical Means of Music and “Musical Ethos”: Weber’s Music Study, Sound Studies and German National Identity | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Max Weber | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Music Sociology | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Sound Studies | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nationality | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
作成者 |
和泉, 浩
× 和泉, 浩 |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to reconsider Max Weber’s music study or music sociology focusing on its methodology in order to explore the possibilities of its development as a study of modern musical hearing or musical ‘ethos’ and a theoretical foundation of methodology and ‘reflexivity’ of sound studies, studies of auditory culture, sociology of sound and senses. Weber’s unfinished music study focuses on technical means of music ― tone systems, temperaments, musical instruments ― and delineates a music history of rationalizations which spotlights not famous composers and musical ‘canon’ but nameless people, religious groups, cultures around technical means of music. This focus bases on Weber’s methodology of social science and sociology. This paper shows Weber’s study of technical means of music has latent theme of musical hearing and could be interpreted and developed as a study of modern rationalized musical ‘ethos’ which internalizes various irrationalities. This paper also examines the musical ‘ethos’ of Weber’s discourses that is related to the creation of German national identity and modern conception of ‘music’ since late eighteenth century. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 en : MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES 巻 72, p. 9-20, 発行日 2017-03-01 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-4979 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12812348 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 |