Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-04-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教員養成課程大学生が持つ月の位相の認識 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Undergraduate Students’ Conception of Moon Phases |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学校 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中学校 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
理科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
月の満ち欠け |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アンケート調査 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior high school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science class |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
phase of the Moon |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
questionnaire research |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00003229 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
長沼, 侑生
川村, 教一
NAGANUMA, Yuusei
KAWAMURA, Norihito
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教員養成課程大学生を対象として,月の位相の認識に関連する内容の理解状況について質問紙調査を行った.この結果,月の位相について適切に説明できる者には,次の事柄が当てはまることが明らかになった.・月の昼半球は太陽光が差し込む側にあることを認識している.・宇宙からの視点を地表における視点へ心的に移動させることができる.・月食のしくみも適切に説明できる.・月の公転軌道図が概念モデルの模式であるとは必ずしも認識していない.・月の公転周期を必ずしも理解していない.・月の観察やモデル実験を通して学んだことがある学生が多いわけではない. 月の位相について理解していない場合,小学校6年生や中学校3年生の月に関する学習内容のいずれかが身についていなかったり,中学校で学ぶ概念に混同が見られたりすることから,特に中学校における指導の改善が必要である. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The authors conducted a group of questionnaire researches to preservice teachers who were the undergraduate students in teacher-training course at the university in 2015 and 2016. The result shows their conception of the Moon phase are as follows; ・they know sun light shine on a half of the Moon, ・they can change view points from out of the Earth to the surface, ・they can also explain how lunar eclipse may occur, ・they may not understand a schematic diagram of the Moon orbit as a conceptual model, ・they may not understand a period of the Moon, and ・model experiment of change of the Moon phase would not improve understanding in science classes. In short, inadaquate study in science classes at elementary and/or junior high schools might cause less achievements in understanding about change of the Moon phase. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY
巻 39,
p. 81-91,
発行日 2017-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24328871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |