ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第39号 (11B1b)

教員養成課程大学生が持つ月の位相の認識

https://doi.org/10.20569/00003229
https://doi.org/10.20569/00003229
fd90e1c9-d6d7-4c66-adcd-02f77ea4e74f
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis39(81).pdf jis39(81) (2.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-21
タイトル
タイトル 教員養成課程大学生が持つ月の位相の認識
その他のタイトル
その他のタイトル Undergraduate Students’ Conception of Moon Phases
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 小学校
主題
主題Scheme Other
主題 中学校
主題
主題Scheme Other
主題 理科
主題
主題Scheme Other
主題 月の満ち欠け
主題
主題Scheme Other
主題 アンケート調査
主題
主題Scheme Other
主題 elementary school
主題
主題Scheme Other
主題 junior high school
主題
主題Scheme Other
主題 science class
主題
主題Scheme Other
主題 phase of the Moon
主題
主題Scheme Other
主題 questionnaire research
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003229
ID登録タイプ JaLC
作成者 長沼, 侑生

× 長沼, 侑生

長沼, 侑生

Search repository
川村, 教一

× 川村, 教一

川村, 教一

Search repository
NAGANUMA, Yuusei

× NAGANUMA, Yuusei

en NAGANUMA, Yuusei

Search repository
KAWAMURA, Norihito

× KAWAMURA, Norihito

en KAWAMURA, Norihito

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 教員養成課程大学生を対象として,月の位相の認識に関連する内容の理解状況について質問紙調査を行った.この結果,月の位相について適切に説明できる者には,次の事柄が当てはまることが明らかになった.・月の昼半球は太陽光が差し込む側にあることを認識している.・宇宙からの視点を地表における視点へ心的に移動させることができる.・月食のしくみも適切に説明できる.・月の公転軌道図が概念モデルの模式であるとは必ずしも認識していない.・月の公転周期を必ずしも理解していない.・月の観察やモデル実験を通して学んだことがある学生が多いわけではない. 月の位相について理解していない場合,小学校6年生や中学校3年生の月に関する学習内容のいずれかが身についていなかったり,中学校で学ぶ概念に混同が見られたりすることから,特に中学校における指導の改善が必要である.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The authors conducted a group of questionnaire researches to preservice teachers who were the undergraduate students in teacher-training course at the university in 2015 and 2016. The result shows their conception of the Moon phase are as follows; ・they know sun light shine on a half of the Moon, ・they can change view points from out of the Earth to the surface, ・they can also explain how lunar eclipse may occur, ・they may not understand a schematic diagram of the Moon orbit as a conceptual model, ・they may not understand a period of the Moon, and ・model experiment of change of the Moon phase would not improve understanding in science classes. In short, inadaquate study in science classes at elementary and/or junior high schools might cause less achievements in understanding about change of the Moon phase.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 39, p. 81-91, 発行日 2017-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:34:59.818473
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3