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アイテム
中学校運動部部活動指導に関する外部指導者の信念・指導内容・関係性の研究 -その2 外部指導者に対するインタビュー調査から-
https://doi.org/10.20569/00003226
https://doi.org/10.20569/000032260c9d1c85-5857-4b17-801e-2fac1f68d2e4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jis39(47) (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-04-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校運動部部活動指導に関する外部指導者の信念・指導内容・関係性の研究 -その2 外部指導者に対するインタビュー調査から- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Third party junior high school sports coach’s belief, teaching contents, thinking relationship with school and parents: interview analysis | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 運動部活動 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外部指導者 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 信念 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インタビュー | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school sports club | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | third party school sports club coach | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | belief | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interview | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | junior high school | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00003226 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
作成者 |
長澤, 岳大
× 長澤, 岳大× 松本, 奈緒× NAGASAWA, Takehiro× MATSUMOTO, Naho |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 運動部活動はスポーツを通じて生徒の総合的な成長を支える活動である.この指導に関しては伝統的に学校の教員が担ってきたが,教員の多忙化の原因にもなり,これを軽減するために文部科学省は外部指導員の導入を決定した.このように重要性を指摘され,今後着目される外部指導者について研究する意義があるだろう.本研究の目的は中学校運動部の外部指導者の信念や教育的意義,教育内容,顧問や学校,保護者との関係について事例研究として明らかにすることであった.研究の結果,外部指導者は指導信念として,強くなるだけでなく,スポーツを通じて感動を体験させる,スポーツを通じた人間関係や出会いの素晴らしさを知る等,人格形成や人間関係の構築も含めた幅広い考えを持っていることが明らかとなった.指導内容や指導方針として,基本的な技術の習得や自分で考えることを含めた練習,動きながら教えること等の考えを持っていることが明らかとなった.関係性については,顧問とはある程度主導権を持ちながらも上手く分担し,保護者とはコミュニケーションを取るように気を配っていることが明らかとなった.しかし,中学校における部活動の意義については理解しておらず,また,学校に対し部活動の活動時間の制約が多いことを不満に思い,改善してほしいという,運営・管理上の事情を踏まえない過度な要望を持っていることが明らかとなった. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | School sports club activity support student’s whole growth and valued at school. School teacher had a role of coach but it add much extra works, so the administration of education in Japan decided to facilitate third party sports coach in school for decreasing teacher’s too busy situation. The purpose of this study is to understand the current situation of the sports coaching in Japanese academies through their belief, teaching content how thinking the relationship to school and parents through a case study using interview. As results of this study suggested that third party sports coach did not focused only to win, facilitated students moving experience, good human relationship and meeting nice person through sports, whole human growth. As coaching direction he focus gaining basic skill and technique, facilitation student’s own thinking after making mistake, instruction with moving. As good relationship with head coach teacher and parents, he having right decide practice schedule and share works managing sports club and trying making chance communication with student’s parents. But he made an excessive objection to time limitation of sports club activities, and not understanding school management issue they have to make a balance other school events. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY 巻 39, p. 47-58, 発行日 2017-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24328871 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |