WEKO3
アイテム
開かれた学校づくりにおけるシティズンシップ教育の研究 -秋田の高校生徒会・クラブ活動の分析から-
http://hdl.handle.net/10295/3082
http://hdl.handle.net/10295/30826043d301-b30a-4d95-b03f-19fcde039095
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jis38(165).pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 開かれた学校づくりにおけるシティズンシップ教育の研究 -秋田の高校生徒会・クラブ活動の分析から- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Study of the Citizenship Education in Schools Open to the Community: The Analyses on the Student Council and the Club Activity done in two High Schools in Akita Prefecture | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 開かれた学校づくり | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シティズンシップ教育 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生徒会 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | クラブ活動 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Schools Open to the Community | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Citizenship Education | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Student Council | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Club Activity | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
田近, 峻
× 田近, 峻× 佐藤, 修司× 浦野, 弘× 小池, 孝範× TADIKA, Shun× SATO, Shuji× URANO, Hiroshi× KOIKE, Takanori |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿の目的は,開かれた学校づくりにおけるシティズンシップ教育の意義について考察 していくことである.シティズンシップ教育は近年,生徒が将来,市民としての十分な役 割を果たせるようにするために学校教育などで導入されており,代表的な取り組みとして ボランティア活動等の体験活動がある.秋田県立秋田西高等学校と秋田県立湯沢翔北高等 学校の二つの学校において,生徒会・クラブ活動に取り組んでいる生徒に焦点を当て,そ れらの活動に関する調査を行った.生徒は生徒会・クラブ活動を通して,コミュニケーショ ン能力,問題解決能力,責任感等の社会で必要な能力を獲得していた. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to clarify the significance of the citizenship education in term of schools open to the community. The citizenship education is introduced by school education to let the students play a role as a citizen in the future. For example, the activity such as a volunteer job is included in it. This time, the author focused on the students who joined the student council or the club activity in Akita Nishi high school and Yuzawa Shouhoku high school and surveyed what they learned from the student council or the club activity. The students acquired the ability needed as a society member such as communication skill, problem solving powers, responsibility. |
|||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 165-174, 発行日 2016-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |