WEKO3
アイテム
ものづくり学習過程に技術評価を取り入れた授業実践とその効果
http://hdl.handle.net/10295/2640
http://hdl.handle.net/10295/2640bf4d3bcf-d4a8-4c4a-90a3-8e53f3fcbd02
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jis34(179).pdf (5.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-08-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ものづくり学習過程に技術評価を取り入れた授業実践とその効果 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Teaching Practice and Effect of incorporating technology into the learning process the Scene of the Technology Evaluation | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ものづくり学習 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 技術評価表 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | トレードオフ | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 技術科教育 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | study of manufacturing technology | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | technology evaluation table | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trade-off | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | technology education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
菅家, 久貴
× 菅家, 久貴× 本多, 満正× KANKE, Hisataka× HONDA, Mitsumasa |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は,中学校技術科「材料と加工に関する技術」の学習単元において「構造と機能」のトレードオフの関係を意識させるとともに,「補強方法の選択」を学び合うための教材「技術評価表」を開発し,その学習効果について検討した. その結果,製作品の構造設計に機能性や経済性, 環境性を考慮することの重要性に気付いた生徒は多く,技術活用に対する新たな見方を獲得できたことから,学習に技術評価場面を取り入れることの効果を確認できた. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study investigates into the effect of using technology evaluation table for promote the choice of which method of technology for learning process of manufacturing technology. These learning manufacturing technology evaluation were used in the 7th grade.The result of our experiment clearly shows,many students were aware of the importance of economic efficiency and functionality from manufactured goods. The scene of the technical evaluation to learning were able to confirm the effect of incorporating. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 34, p. 179-185, 発行日 2012-05-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |