WEKO3
アイテム
戦争体験「語り」の継承とアーカイブ(1) : 沖縄の取り組みを事例として
http://hdl.handle.net/10295/2620
http://hdl.handle.net/10295/2620eca6c8dd-309b-4268-9fc4-507d848c766c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-08-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 戦争体験「語り」の継承とアーカイブ(1) : 沖縄の取り組みを事例として | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 戦争体験 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「語り」 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 継承 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 沖縄 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | war experience | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | narrative | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | inheritance | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Okinawa | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
別タイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Study about inheritance of telling war experience(1) : efforts of Okinawa as a case study | |||||||||
著者 |
外池, 智
× 外池, 智
× TONOIKE, Satoshi
|
|||||||||
内容記述(抄録) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は、戦争体験「語り」の継承プログラムの調査・分析を踏まえて、その新たな継承カリキュラムを開発し、さらに具体的授業実践の構築を目指している。その内容として、まず全国の中でも戦争体験の「語り」の継承の先駆的地域である広島や長崎、沖縄を取り上げ、その継承プログラムの調査と分析を実施する。さらに、それを踏まえて、秋田県の土崎空襲・花岡事件を具体的事例として取り上げ、学校教育におけるカリキュラム開発を試みるとともに、具体的な授業実践の提起を考えている。なお、本稿は2012-2014年度で採択された科学研究費補助金基盤研究(C)「戦争体験『語り』の継承カリキュラムの開発と学習材としての活用」として取り組んでいるもので、その一部をまとめたものである。 | |||||||||
内容記述(抄録) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Developed the new inheritance curriculum based on the investigation and analysis of the experience of war "talk" program in this study and further aim to construct a concrete practice. Hiroshima in first in the whole country as its content in a pioneering regional inheritance of telling the experience of war, Nagasaki, Okinawa, to conduct study on the inherited program. Also featured in Hanaoka incident, during a Raid in Tsuchizaki, Akita Prefecture as case studies based on it, thinks concrete teaching practice of trying in school curriculum development, as well as. This paper is working as leverage as the war experience 'narrative' inheritance curriculum development and learning materials for scientific research and research were adopted in fiscal year 2012-2014 (C), is a collection of some of the paper. | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 36, p. 29-38, 発行日 2014-05-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |