WEKO3
アイテム
知的障害特別支援学校教員の「探究的な学び」に対する認識と課題
https://doi.org/10.20569/0002001675
https://doi.org/10.20569/000200167524fbca44-b7ee-4cfa-a16d-93c2991a6939
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(シンプル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-06-20 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 知的障害特別支援学校教員の「探究的な学び」に対する認識と課題 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Awareness and issue of inquiry-based learning for teachers of special needs schools for intellectual disabilities | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
田中, 智佳
× 田中, 智佳
× 前原, 和明
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 知的障害 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 特別支援教育 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 探究的な学び | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教員 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 総合的な探究の時間 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | intellectual disability | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | special education | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | inquiry-based learning | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | teacher | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | period for inquiry-based Cross-disciplinary study | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究では,知的障害特別支援学校高等部の教員の「探究的な学び」に対する認識と課題を明らかにすることを目的とする。A県の知的障害特別支援学校(計12校)の高等部に所属する全教員を対象に探究的な学びに対する認識と課題を問う質問紙調査を実施し,探究的な学びの重要性を高く認識していることが確認できた。一方,指導の難しさや自信のなさがあることから,生徒の探究的な学びを支える教員に対する今後の方策を議論した。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the perceptions and challenges of teachers of high schools for special needs with intellectual disabilities in relation to enquiry-based learning. A questionnaire survey was conducted among all teachers in high schools for special needs with intellectual disabilities in prefecture A (12 schools in total), asking them about their perceptions of enquiry-based learning and the challenges they face, and the results confirmed that they are highly aware of the importance of enquiry-based learning. It was confirmed that they are highly aware of the importance of enquiry-based learning. On the other hand, there were difficulties in teaching and a lack of confidence, which led to a discussion on future strategies for teachers to support students' enquiry-based learning. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子(シンプル) | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ(シンプル) | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/0002001675 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-4952 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12812315 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学 巻 80, p. 69-73, 発行日 2025-03-01 |