ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第33号 (11B1b)

授業におけるディスコース分析 -教師の言語活動を中心に-

http://hdl.handle.net/10295/1959
http://hdl.handle.net/10295/1959
018e9e72-2b0b-4db1-bc69-bf4aa0674c69
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis33(13).pdf jis33(13).pdf (2.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-09-06
タイトル
タイトル 授業におけるディスコース分析 -教師の言語活動を中心に-
その他のタイトル
その他のタイトル Classroom Discourse Analysis : Characteristic Linguistic Behavior of the Teachers
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 ディスコース分析
主題
主題Scheme Other
主題 教師の言語活動
主題
主題Scheme Other
主題 教師の方略
主題
主題Scheme Other
主題 discourse analysis
主題
主題Scheme Other
主題 linguistic behavior of school teachers
主題
主題Scheme Other
主題 teachers strategies
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 望月, 一枝

× 望月, 一枝

望月, 一枝

Search repository
齊藤, 遥子

× 齊藤, 遥子

齊藤, 遥子

Search repository
芳谷, 由佳子

× 芳谷, 由佳子

芳谷, 由佳子

Search repository
中村, 淳

× 中村, 淳

中村, 淳

Search repository
栗山, 将幸

× 栗山, 将幸

栗山, 将幸

Search repository
阿部, 寛之

× 阿部, 寛之

阿部, 寛之

Search repository
田村, 和典

× 田村, 和典

田村, 和典

Search repository
MOCHIZUKI, Kazue

× MOCHIZUKI, Kazue

en MOCHIZUKI, Kazue

Search repository
SAITO, Yoko

× SAITO, Yoko

en SAITO, Yoko

Search repository
YOSHIYA, Yukako

× YOSHIYA, Yukako

en YOSHIYA, Yukako

Search repository
NAKAMURA, Jun

× NAKAMURA, Jun

en NAKAMURA, Jun

Search repository
KURIYAMA, Masayuki

× KURIYAMA, Masayuki

en KURIYAMA, Masayuki

Search repository
ABE, Hiroyuki

× ABE, Hiroyuki

en ABE, Hiroyuki

Search repository
TAMURA, Kazunori

× TAMURA, Kazunori

en TAMURA, Kazunori

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は小学校の家庭科と算数,理科の授業,中学校の数学の授業をディスコース分析し,授業における教師の言語活動の特徴を解明した.教師は,教科内容,発達段階に応じて教師が自在に発話を用いて教室のディスコースを作り出していた.分析した6つの授業に共通することは,教師が「質問」や「活動の指示」を用いて,生徒に活動をさせ,生徒が参加する授業をつくっていたことである.分析結果から2つの生徒参加型授業における教師の言語活動の特徴が見出された.一つは,文脈にのせて知識を伝える生徒参加型の授業であり,もう一つは,「I・R・E」を用いた生徒参加型授業である.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Based on field observation and discourse analysis this paper addresses the characteristic linguistic behavior of school teachers in classes in home economics, mathematics, science in elementary school and in one mathematics class in middle school. Our study shows that school teachers demonstrate flexibility in their approaches to class room activities, freely changing teaching strategies depending on study agenda and students’ learning level. They make use of questions, attempt to initiate discussion, suggest activities, and allow students to create their own activities. In these ways they attempt to lead students to actively participate in the class. Analyzing the linguistic behavior of teachers of classes in which students actively participate, we found two distinctive characteristics: 1. Embedding the knowledge to be conveyed in teacher-student discourse, 2. Structuring class discussion according to the I.R.E. model.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 33, p. 13-23, 発行日 2011-05-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:31:37.476502
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3