WEKO3
アイテム
中学校吹奏楽部員の部活動「満足感」「有用感」に影響する要因 -部活動に所属する中学生への質問紙調査の結果から-
http://hdl.handle.net/10295/1955
http://hdl.handle.net/10295/1955994b59f3-4d25-4aa5-85e5-a09284700760
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jis31(29).pdf (2.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-08-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校吹奏楽部員の部活動「満足感」「有用感」に影響する要因 -部活動に所属する中学生への質問紙調査の結果から- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Factors Affecting Junior High School Brass Band Club Students'Feelings of Satisfaction and Effectiveness in Extra-Curricular Activities | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 吹奏楽 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学生 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 部活動 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 因子分析 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 重回帰分析 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Brass Band Club | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior High School Students | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Extra-Curricular Activities | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Factor Analysis | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Multiple Regression Analysis | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
佐川, 馨
× 佐川, 馨× 羽澤, 知子× SAGAWA, Kaoru× HAZAWA, Tomoko |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,中学生の部活動についてのイメージや見方,考え方を測定し,吹奏楽部と他の部活動の生徒との比較によって部活動「満足感」「有用感」に影響する要因を探り,学校吹奏楽の指導改善のための示唆を得ることである.A県内中央部4中学校の吹奏楽部,運動部,文化部に所属する1,2年生488名(1年男子126名,同女子118名,2年男子138名,同女子106名)に質問紙調査を実施した結果,「部活動のイメージ測定尺度」では「満足感」「活動性」「負担感」の3因子が,部活動の有用感測定尺度では「有用感」「充実感」「向上心」「集中力」の4因子がそれぞれ見出された.下位尺度の考察から,(1)中学生の部活動「満足感」に関連する要因は共通であり,「活動性」の高まりが「満足感」に影響を与えること,(2)中学生の部活動「有用感」は,「充実感」「向上心」「集中力」のバランスのとれた指導によって高まること,(3)吹奏楽部所属の生徒は「有用感」「充実感」「向上心」「集中力」のいずれについても総じて高く感じていること,(4)吹奏楽部所属の生徒の「有用感」は「充実感」が大きく影響していること,などが明らかとなった. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to investigate by means of a questionnaire the image and feelings that junior high school brass band club students have about their club activities. By comparing the results gained from students belonging to brass band clubs, athletic clubs and other culture clubs, it was expected to find that the results would help improve our instructions for them in school settings. A questionnaires was sent to a total of 488 students, including 264 male and 224 female students in the first year and the second year in junior high schools in Akita City who belong to brass band clubs, athletic clubs and other culture clubs. A factor analysis was administered on the responses to each of the two sets of questionnaire items. For the first group of items(their image about club activities), three factors were extracted: namely, 'Contentment', 'Activeness', and 'Burden'. For the second group of items(their feelings about club activities), four factors were extracted:'Effectiveness', 'Satisfaction', 'Progress' and 'Concentration'. The results of the analysis based on these factors revealed that the factors affecting the feelings of satisfaction with extracurricular activities among junior high students are the same: 1)The effectiveness of extra-curricular activities among junior high students increase by a well-balanced teaching aimed for satisfaction and progress and concentration; and 2)as for the students in brass band clubs, a sense of satisfaction has a big effect on their effectiveness. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 31, p. 29-39, 発行日 2009-05-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |