WEKO3
アイテム
大学生における幼児期の記憶 : 幼児期の記憶をいかす指導法に関する探索的研究として
http://hdl.handle.net/10295/1902
http://hdl.handle.net/10295/19022f3d9c7d-2bf4-48be-85f9-4e37c7c93938
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jis32(87).pdf (2.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-05-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生における幼児期の記憶 : 幼児期の記憶をいかす指導法に関する探索的研究として | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | How University Students Recall Their Personal Events from Early Childhood : Concerning Two Specific Episodes That They Experienced Only Once and That Repeated Several Times. | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児期 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自伝的記憶 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | エピソード | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 鮮明度 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | early childhood | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autobiographical memories | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vividness | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
山名, 裕子
× 山名, 裕子× 井上, 智義× Yamana, Yuko× Inoue, Tomoyoshi |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では、大学生の幼児期についての記憶がどのようなものなのかを調べるとともに、一度きりの出来事と繰り返された出来事の記憶がどのように異なっているのかを検討した。4つの視点から構成された質問紙を大学生115名に行い、その記述から印象に残っている一度限りの出来事の記憶と、何度か繰り返した出来事の記憶が、どのように異なって記憶されているのかについて分析した。その結果、一度きりの出来事と繰り返された出来事の記憶の差異については、その出来事が起こったときの気持ちの鮮明度に関して、一度きりの出来事の記憶の方が、繰り返して起こった出来事より、鮮明に思い出せるという結果が得られた。一度きりの出来事についての具体的な記述からは、かなり感情的にネガティブな内容のものが数多くみられた。このことは、嫌な思いを強く味わったからこそ、そのときの出来事が鮮明に思い出される可能性が示された。また、幼児期の遊びについては、繰り返し経験した出来事の記述の方が多く報告された。遊びは本来想起されやすい性質を備えていること、印象に残るようなある出来事が同時に生起したときに、一度きりの出来事として想起される可能性があることなど考察された。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study aims to investigate how university students recall their personal events that happened when they were preschoolers.A total of 115 students responded the questionnaire that required them to describe two specific episodes that they experienced only once and that repeated several times respectively.The results showed that the difference between the two types of memory was that the events that occurred only once were recollected more vividly,especially concerning the emotion they felt.Many of those personal events turned out that they invloved negative emotions,which indicated that events that emotionally experienced could be recalled vividly.Furthermore,personal events concerning their play in childhood were more frequently reported when they described their events that occurred repeatedly.It was suggested that only a personal event that involved both play activity and impressive event might be recollected as an event that they experienced only once. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 32, p. 87-94, 発行日 2010-05-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |