WEKO3
-
RootNode
アイテム
体ほぐしの運動における交流に関する事例研究 -活動を通しての抽出児の変容を中心に-
http://hdl.handle.net/10295/1893
http://hdl.handle.net/10295/1893342bfe70-0909-4eec-9480-0272c49a4f6b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-05-21 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 体ほぐしの運動における交流に関する事例研究 -活動を通しての抽出児の変容を中心に- | |||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | A case study about communication in a physical education class "Karadahogushi" : centered a communicational change of sampling schoolchildren through the unit | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 体ほぐしの運動 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 交流 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 事例研究 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 小学校体育 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Karadahogushi ; a activity releasing body and mind | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | communication | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | case studies | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | physical education at the elementary school | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
作成者 |
松本, 奈緒
× 松本, 奈緒
× 熊谷, 青士
× 平野, 真
× MATSUMOTO, Naho
× KUMAGAI, Haruto
× HIRANO, Shin
|
|||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は体育の体ほぐしの運動についての交流に関する事例研究である.小学校6年生対象の全6時間構成の活動を行い,通常の体育の授業においてコミュニケーションの取り方に特徴のある4人の子どもに着目し研究を行った.研究の方法としてはエスノグラフイーの手法を用いた行動観察,アンケート調査紙法,インタビューを併用して事例をまとめている.本研究によって以下のことが分かった.(1)体育が嫌いと答えている2つの事例では体ほぐしの運動に対して積極的に取り組み,運動を介して仲間と交流することで体育に対してのイメージが肯定的に変化した.(2)体育が好きと答え,競争志向の高い1つの事例では活動時に非従事行動が多くみられ,男女の区別なく交流することや身体接触を伴う活動を行うことに対して拒否感を示した.(3)体育が好きと答えている1つの事例では,事後調査で体ほぐしの活動や男女の区別なく交流することについて肯定的に解答しているが,活動時の行動観察をみると,活動とは異なる課題に従事し,異性と手をつなぐこと等を意識的にさけている様子が観察できた. | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | This paper was a case study about communication in a physical education class about `Karadahogushi' this means an activity releasing body and mind'. In all six hour units in sixth grade , we studied 4cases. Through case studies , the following results were obtained; 1) Communication skill was improved and more gentle interaction was observed in three cases, 2) The subjects could do cooperative activities without distinction between the opposite sex or the same sex and this change was recognized by both the subjects and the observer in two cases , 3) In the case of one school child who likes competition and energetic activity , it was found he could not participate positively in the activities and his communication skill was not improved. | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 31, p. 41-59, 発行日 2009-05-30 |
|||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |