WEKO3
アイテム
留学生と地域語 : 秋田県における接触状況と学習意識の調査研究
http://hdl.handle.net/10295/1005
http://hdl.handle.net/10295/100533249253-c8e3-4d8b-9176-e54f80ca6872
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-07-30 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 留学生と地域語 : 秋田県における接触状況と学習意識の調査研究 | |||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | Foreign Students and a Local Language : A Survey of linguistic contact and motivation for learning a local language in the Akita area | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 留学生 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Foreign student | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 地域語 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | local language | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
作成者 |
松岡, 洋子
× 松岡, 洋子
× 太田, 寿夫
× 宮本, 律子
× MATSUOKA, Yoko
× OTA, Hisao
× MIYAMOTO, Ritsuko
|
|||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | Recently the number of international students studying in the areas outside of Tokyo is increasing. The tendency has stimulated active researches of non-standard dialects, namely local languages, in the Japanese language education. However, researches of the sort have not been done in the Tohoku area including Akita. Therefore, there are not enough basic descriptive data which are good for academic studies. This paper is based on our survey of linguistic attitudes of students toward indigenous variation of Japanese in the Akita area, and communicative problems that they encounter and their motivation to learning a local language. The results show that there are needs from students to learn how to comprehend the language but not necessarily to speak it. What is proved to be significant in this study is that teaching materials and methods should be prepared systematically so that students can utilize when they feel necessity of learning a local language. |
|||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育学部研究紀要 人文科学・社会科学 en : Memoirs of the College of Education, Akita University. The humanities & the social sciences 巻 52, p. 125-133, 発行日 1997-05-20 |
|||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 03870103 | |||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN00010293 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育学部 |