@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00005752, author = {湊, 三郎 and MINATO, Saburo}, issue = {4}, journal = {あきた数学教育学会誌}, month = {Aug}, note = {本論考は, 現今秋田に広く行われている秋田型算数・数学授業の創発からあきた型算数・数学授業の確 立に至る過程を精査して, フィンランドが目指す授業との対比によって秋田型授業の基本構造を解明する ことを主たる目的とし秋田がフィンランドの取り組みを取り入れて全国学力調査で好成績を上げたとする説(本論考で浦野説と称した)の検討を行う。 秋田の算数・数学授業がシート学習の理念を一貫して継承し, 自力解決・討論型授業として今日のあきた型授業へと発展したことを解明した。低学力時代のことにも少々触れ, また数学教育現代化運動時代の秋田がこの運動を迂回することで基礎学力を高めたことを述べた。更に, 秋田の授業の基本構造を縦糸を系統性に, 各授業は進歩主義教育観の風を受けて泳ぐ鯉のぼりに見立てた。これらの成果によって浦野説 を否定した。追記として秋田の算数・数学授業の優秀性とその継続性の根拠を記した。 The purpose of the article is to scrutinize the developmental process of Akita Mode of Math Classroom (AMMC) from its emergence to the establishment, and clarify the fundamental structure of AMMC, with the examination of, so called in this article, Urano's Thesis, which intended that AMMC got some significant positive effects on the performance in the National Achievement Test by translating teaching methods from Finland. Mathematical classroom of Akita consistently succeeded to the idea of sheet-learning, and it developed into and established AMMC, which is now prevailing in Akita. Problems on the low-performance age of Akita, and the Modernization Movement in Akita are mentioned, Moreover, I describe AMMC as a carp-shaped streamer with blowing wind of subject-centered curricula and progressive educational views. Using above mentioned examination, scrutiny and clarification, I have to deny Urano's Thesis.}, pages = {22--63}, title = {秋田型算数・数学授業の創発から確立に至る物語 -ある偽説の検討を兼ねて-}, year = {2022} }