@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00000561, author = {平元, 泉 and 森, 和彦 and HIRAMOTO, Izumi and MORI, Kazuhiko}, issue = {1}, journal = {秋田大学医学部 保健学科紀要}, month = {Mar}, note = {就学前児童の「感染」に対する概念の発達を明らかにすることを目的とした.3歳から6歳までの保育園児165名を対象に実験を行った.その結果,病気の原因として「罰」の説明を用いることはなかった.また,風邪の原因について,「接近」の説明を受け入れることから,感染予防のための健康教育が可能であることが示唆された., The purpose of this study was to clarify the developmental stage of the concept of "contagion" in preschool children. One hundred and sixty five preschoolers from 3 to 6 years old participated in two experiments. Results showed that "punishment" was not used as an explanation of illness. However, it was used that the cause of colds is "exposure to illness", which suggests that health education for prevention of contagion is possible for preschoolers.}, pages = {25--31}, title = {小児看護学教育における就学前児童の感染に対する概念の教授に関する研究(その1) : 感染に対する概念の発達について}, volume = {11}, year = {2003} }