ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第27号 (11B1b)

秋田県内養護学校に在籍する児童生徒の視機能評価の実態に関する研究

http://hdl.handle.net/10295/263
http://hdl.handle.net/10295/263
52b50e21-8f92-4a00-a41d-bde96a323f3b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004191430.pdf KJ00004191430.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-12-14
タイトル
タイトル 秋田県内養護学校に在籍する児童生徒の視機能評価の実態に関する研究
その他のタイトル
その他のタイトル Investigating Assessment Methods and Results of Visual Performance of Children with Disabilities in Akita Prefecture
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 養護学校
主題
主題Scheme Other
主題 視力検査
主題
主題Scheme Other
主題 Teller Acuity Cards (TAC)
主題
主題Scheme Other
主題 Schools for Children with Disabilities
主題
主題Scheme Other
主題 Vision Test
主題
主題Scheme Other
主題 Teller Acuity Cards
主題
主題Scheme Other
主題 Children with Intellectual Disabilities
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 大城, 英名

× 大城, 英名

大城, 英名

Search repository
OSHIRO, Eimei

× OSHIRO, Eimei

en OSHIRO, Eimei

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,秋田県内養護学校に在籍する児童生徒の視機能評価の現状と課題を明らかにするための調査研究を行った.また,視力測定が困難であるとされた児童生徒に対するTAC視力検査の可能性についても検討を行った.その結果,(1)秋田県内養護学校では,「学校用標準視力表」,「絵ひとつ視力表」,「ランドルト環字ひとつ視力表」などの自覚的視力検査が主に実施されており,「縞視標視力表」のような他覚的視力検査は実施されていなかった,(2)県内養護学校には視力測定が困難であるとされた児童生徒が,小学部1年から3年で58〜67%,4年から6年で32〜44%,中学部で約25%,高等部で約15%いた,(3)これらの児童生徒の約70%は実は見え方に問題がないと指摘されていた,(4)視力測定が困難であるとされた児童生徒の割合は,病弱・虚弱が92.8%と最も高く,次いで肢体不自由の57.2%,知的障害の22.7%の順であった,(5)視力測定が困難であるとされた児童生徒に対して,TACによる視力検査を実施した結果,25名中23名について視力測定ができた.これらの結果を踏まえて,秋田県内養護学校における視機能評価のあり方について考察を行った.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The present paper reports on a state of the art of the assessment methods that are employed in schools for children with disabilities in Akita Prefecture. The findings of the study are summarized as follows. First, the most widely used assessment method was of a self-report type, such as a Landolt ring task, while the least widely used method was an objective assessment method, such as the Teller Acuity Cards. Second, the number of students whose eyesight teachers felt it extremely difficult to assess included 58% to 67% of grades 1 to 3 of primary school pupils, 32% to 44% of grades 4 to 6 of primary school pupils, 25% of lower secondary students, and 15% of upper secondary students. Third, teachers evaluated 70% of these groups of students to be free from problems with eyesight. Fourth, those students whose eyesight was not assessed included those who were infirm or invalid (92.8%), physically handicapped (57.2%), or intellectually handicapped (22.7%). Fifth, the Teller Acuity Test (TAT) that the present author administered to the students successfully measured 23 out of 25 students whose eyesight had previously not been assessed. The paper concludes with several suggestions for the method of assessing the eyesight of children with disabilities.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部 教育実践研究紀要

巻 27, p. 55-64, 発行日 2005-04-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:06:34.118958
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3