ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第43号 (11B1b)

重複障害教育課程における教科別指導の実践例-肢体不自由特別支援学校授業研究会の指導助言を通して-

https://doi.org/10.20569/00005670
https://doi.org/10.20569/00005670
0e57449c-52f5-4277-9e95-1de522fbb49f
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis43(71).pdf jis43(71) (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-17
タイトル
タイトル 重複障害教育課程における教科別指導の実践例-肢体不自由特別支援学校授業研究会の指導助言を通して-
言語 ja
タイトル
タイトル Subject-Based Guidance in Practice in the School Curriculum for Children with Multiple Disabilities –Based on Guidance Recommendations of the Lesson Study Group on Special Needs Schools for the Physically Disabled–
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 重複障害
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育課程
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自立活動
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教科別指導
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 肢体不自由特別支援学校
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Multiple Disabilities
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Curriculum
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Independent living
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Subject-Based
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Guidance
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Special Needs Schools for the Physically Disabled
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005670
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 谷村, 佳則

× 谷村, 佳則

ja 谷村, 佳則

en TANIMURA, Kazunori

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 肢体不自由特別支援学校における重複障害学級在籍率は,他の障害種である特別支援学校に比べると,非常に高い割合となっている.このため,肢体不自由特別支援学校では,障害の重度化や多様化への対応とともに,教育課程の編成や授業実践に向けた指導・支援の在り方が大きな課題となっている. この状況の中で,秋田県内の肢体不自由特別支援学校が,重複障害者における教育課程である「自立活動を主とした教育課程」の中に,国語,算数・数学の教科学習を取り入れた実践研究を推進している.本稿は,該当学校高等部の自立活動を主とした教育課程を取り上げ,この中で教科学習を実践してきた授業研究会における研究内容及び提案授業を通して,指導助言者としての視点から分析及び考察を行った内容を報告するものである.
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The enrollment rate in classes for children with multiple disabilities at special needs schools for the physically disabled is extremely high, as compared to special needs schools for other disabilities. For this reason, such schools for the physically disabled face the need to deal with a rise in severity and diversity in disabilities, as well as identify the type of guidance and support that will be necessary in curriculum development and classroom practice. In light of these developments, the special needs schools for the physically disabled in Akita Prefecture are conducting practical research on the addition of Japanese reading/writing, arithmetic and mathematics in a curriculum focused on self-reliance activities designed for persons with multiple disabilities. This paper highlights the curriculum focused on self-reliance activities currently in practice in the high school department of such a school, and presents the observations and analytic findings from the standpoint of a guidance advisor through the research and demonstration lessons by the study group that have implemented these education techniques on the aforementioned subjects.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 43, p. 71-77, 発行日 2021-03-31
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2432-8871
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:48.052002
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3