ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第43号 (11B1b)

論理的思考力を育むための授業開発

https://doi.org/10.20569/00005669
https://doi.org/10.20569/00005669
51ceed5d-e808-4ecf-927e-e6340b8acddd
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis43(63).pdf jis43(63) (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-17
タイトル
タイトル 論理的思考力を育むための授業開発
言語 ja
タイトル
タイトル Development of Lessons to Develop the Ability to Think Logically
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 プログラミング学習
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 little Bits
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学生
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アンプラグドプログラミング
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 programming learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 elementary school students
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 unplugged programmingn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005669
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 田口, 瑞穂

× 田口, 瑞穂

ja 田口, 瑞穂

en TAGUCHI, Mizuho

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2020年度より,小学校のカリキュラムにプログラミング学習が導入された.これは,児童が単にプログラミングを体験するのではなく,児童に論理的に考えていく力を育成するために導入されたものである.では,この力はどのようにしたら育成することができるのだろうか.そこで筆者は,児童がこの力を育成するための授業を開発し,実践を通して検証した.その授業とは,児童が指導者から出された課題を論理的な思考を積み重ねながら解決するという授業である.その際,児童はコンピュータを用いない.この授業の課題は,児童が複数の機械パーツを組み合わせたり工作したりして,課題とされた動きをする機械をつくることである.この授業を 2 つの小学校の児童に行った結果,次のことが明らかになった.1. 筆者が開発した授業は,児童の論理的思考力を育むことに有効であること2. 授業は自由工作型よりも課題解決型の方が有効であること3. 課題に取り組む際の形態は,班,個人ともにそれぞれの利点があること4. 課題解決にあたり,その形態を児童に選択させるとよいという示唆が得られたこと
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study investigates how the ability of elementary school children to think logically can be improved through programming learning. Since 2020, programming learning has been introduced into the elementary school curriculum. This aims to foster the children's ability to think logically, not for children's programming experience. The author developed and conducted the lesson for programming learning, and then analyzed their effects. The goal of this lesson was to create a machine that moves following instructions, those were problem-solving tasks, by combining and assembling multiple machine parts. They did not use computers. The lesson revealed the following statements. 1. The lesson for programming learning made by the author improves elementary school children's ability to think logically. 2. The lesson has a better influence on them to think logically in the problem-solving-task style than in the task-free style. 3. Both individuals and groups have different advantages to work on problem-solving tasks in programming learning. 4. It is more effective to let them choose which they work on the tasks, individually or in groups.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 43, p. 63-69, 発行日 2021-03-31
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2432-8871
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:48.736245
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3