WEKO3
アイテム
論理的思考力を育むための授業開発
https://doi.org/10.20569/00005669
https://doi.org/10.20569/0000566951ceed5d-e808-4ecf-927e-e6340b8acddd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-17 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 論理的思考力を育むための授業開発 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Development of Lessons to Develop the Ability to Think Logically | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング学習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | little Bits | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学生 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アンプラグドプログラミング | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | programming learning | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | elementary school students | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | unplugged programmingn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00005669 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
作成者 |
田口, 瑞穂
× 田口, 瑞穂
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 2020年度より,小学校のカリキュラムにプログラミング学習が導入された.これは,児童が単にプログラミングを体験するのではなく,児童に論理的に考えていく力を育成するために導入されたものである.では,この力はどのようにしたら育成することができるのだろうか.そこで筆者は,児童がこの力を育成するための授業を開発し,実践を通して検証した.その授業とは,児童が指導者から出された課題を論理的な思考を積み重ねながら解決するという授業である.その際,児童はコンピュータを用いない.この授業の課題は,児童が複数の機械パーツを組み合わせたり工作したりして,課題とされた動きをする機械をつくることである.この授業を 2 つの小学校の児童に行った結果,次のことが明らかになった.1. 筆者が開発した授業は,児童の論理的思考力を育むことに有効であること2. 授業は自由工作型よりも課題解決型の方が有効であること3. 課題に取り組む際の形態は,班,個人ともにそれぞれの利点があること4. 課題解決にあたり,その形態を児童に選択させるとよいという示唆が得られたこと | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study investigates how the ability of elementary school children to think logically can be improved through programming learning. Since 2020, programming learning has been introduced into the elementary school curriculum. This aims to foster the children's ability to think logically, not for children's programming experience. The author developed and conducted the lesson for programming learning, and then analyzed their effects. The goal of this lesson was to create a machine that moves following instructions, those were problem-solving tasks, by combining and assembling multiple machine parts. They did not use computers. The lesson revealed the following statements. 1. The lesson for programming learning made by the author improves elementary school children's ability to think logically. 2. The lesson has a better influence on them to think logically in the problem-solving-task style than in the task-free style. 3. Both individuals and groups have different advantages to work on problem-solving tasks in programming learning. 4. It is more effective to let them choose which they work on the tasks, individually or in groups. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 43, p. 63-69, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター | |||||||||
言語 | ja |