WEKO3
アイテム
コロナ禍における教員養成学部の声楽指導法と学習者の意識
https://doi.org/10.20569/00005667
https://doi.org/10.20569/00005667fd556de4-ed34-4014-aaf6-afbdf8352180
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-17 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | コロナ禍における教員養成学部の声楽指導法と学習者の意識 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Voice instruction methods and learners’ attitudes in a teacher training program during the COVID-19 pandemic | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コロナ禍 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員養成 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 声楽指導法 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | メンタル | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 思考と感覚 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | COVID-19 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | teacher training | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | vocal instruction method | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | psychology | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ideas and senses | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00005667 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
作成者 |
爲我井, 壽一
× 爲我井, 壽一
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 2020年度における本学部の声楽授業は,新型コロナウイルス感染拡大の影響により前期はZoomを使用して遠隔授業を行い,前期の終盤から後期は「3 密対策」を行った対面授業が実施された. しかし,実技教科である声楽授業をZoomで実施してみると,音声上の問題が生じたことから指導法の改善が必要となった.また秋田大学医学部による全学部を対象としたアンケート調査では,1割強の学部学生・大学院生が中等度以上の「うつ症状」であることが分かった(1).こうした状況の中で声楽授業を行うためには,学習者のメンタル面に柔軟に対応した授業の進め方と指導を行うことが必要であると考えた. このようなことから本学教育文化学部の前期授業「独唱Ⅰ」,後期授業「独唱Ⅱ」を受講する学生を対象にアンケート調査を行い,受講者のレッスン受講時の「受講アンケート」とレッスンを見学した時の「見学アンケート」の内容から学生の意識に関して分析と考察を行い,コロナ禍における声楽指導法について検討した.その結果,特に下記の 5 点が重要なポイントであると判断した.1)声楽レッスンでの段階的な学習指導2)学習法と練習法に関するポイントの明確化3)自主練習メニューの指導と活用法4)緊張に対するメンタルコントロール5)受講者の客観的な観察力と判断力の養成 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Because of the COVID-19 pandemic, our faculty’s AY 2020 vocal music courses were offered through remote Zoom classes for the first term and face-to face classes with precautions against the“Three Cs”(closed spaces, crowded places, and close contact settings)for the final weeks of the first term and the second term. When the vocal music courses, which are practical courses, were conducted in Zoom, they encountered voice-related issues that necessitated modifications in instructional methods. Additionally, the results of a survey of all faculties conducted by the Faculty of Medicine at Akita University indicated that a little over 10% of the undergraduate and graduate students had a moderate or higher level of depressive symptoms. Therefore, to conduct vocal music classes in this context, we should manage and instruct classes in a manner that can flexibly address learners’ mental health. Against this backdrop, we conducted“lesson taking”and a“lesson-observer”surveys with students who took Solo Vocal I and Solo Vocal II, first and second-term courses, respectively, i n the Faculty of Education and Human Studies, to analyze and consider their attitudes concerning vocal music learning. We identified the following five points a s particularly important i n vocal instruction methods during the COVID-19 pandemic: 1)Phased instructions in voice lessons 2)Clarification of key learning points and practice methods 3)Instructions on how to use the self-practice menu and its application 4)Psychological control of nervousness 5)Training students’ability to observe and judge | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 43, p. 41-51, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター | |||||||||
言語 | ja |