WEKO3
アイテム
遠隔授業によるデザイン領域の実習・演習系授業の教育実践の試み
https://doi.org/10.20569/00005666
https://doi.org/10.20569/00005666882c6f21-8935-44b8-9bf6-9b411621909f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 遠隔授業によるデザイン領域の実習・演習系授業の教育実践の試み | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Attempts of designing practices based on the remote learning | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | デザイン | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遠隔授業 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習・演習 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CSCW | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | design | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | remote learning | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practice | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00005666 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
作成者 |
石井, 宏一
× 石井, 宏一× ISHII, Kouichi |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 一般にデザイン領域の授業はその目的・目標を達成する上で理論的内容に加え造形表現の技能的内容の習得が不可欠なため,受講生への直接的な指導が可能な対面授業が基本とされている.しかし2019年末頃に端を発する新型コロナウィルス感染症の流行によりその実施が不可能となったことから急遽,遠隔授業の実現に向けた方策の検討及び実施を迫られる事態となった.本稿ではこのような状況においてデザイン領域の授業,特に実習・演習を遠隔授業としてどのように行なったのか,またその検討・実施の過程で得られた知見等について記述した.特に情報環境の活用による遠隔授業の実施においてCSCW(computer-supported co-operating works)の機能及び効果について論究している. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In the design field, it is essential to acquire the technical content of modeling expression in addition to the theoretical content in order to achieve the purpose and goal, so in-person class that can give direct guidance to students are the basis. However, since it became impossible to implement it due to the epidemic of COVID-19 infection that started around the end of 2019, it was urgently forced to consider and implement measures for the realization of remote learning. In this paper, I have described how the practice in the design field, especially practical training and exercises, were conducted as distance lessons in such a situation, and the knowledge gained in the process of examination and implementation. I’m discussing the functions and effects of CSCW (Computer-Supported Co-Operating works)in the implementation of remote learning by utilizing the information environment. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 43, p. 27-39, 発行日 2021-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |