WEKO3
アイテム
教育実習の実態に関する基礎的研究 : 教職志望学生への質問紙調査を通して
http://hdl.handle.net/10295/238
http://hdl.handle.net/10295/238fd75d0b3-89ac-4f49-a617-b4684fdd62ce
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-12-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教育実習の実態に関する基礎的研究 : 教職志望学生への質問紙調査を通して | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | A Study on the Actual Condition of the Practice Teaching | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員養成 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教員実習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 実践的力量 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カリキュラム評価 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Pre-Teacher Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Practice Teaching | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Practical Ability | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Curriculum ssessment | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
姫野, 完治
× 姫野, 完治
× HIMENO, Kanji
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は,非教員養成系大学の教職志望学生に対して実施した教育実習に関する質問紙調査から,教育実習の実態を明らかにすることを目的としている.調査項目は,(1)教育実習の概要,(2)教育実習前の活動状況,(3)教育実習における活動状況,(4)実習中のコミュニケーション,(5)大学のフォローアップヘの意識である.その結果,実習生による授業観察や実習数の差や,実習初日から授業実習を行う場合があること,事前指導が学生の心理的不安の解消に寄与している一方,教育実習中にはそれほど有効とはいえないことがわかった.さらに,大学側の支援体制に関する今後の改善の方向性などについて知見を得た. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The present paper reports on the results of survey research that was conducted to gather information that would help improve teaching practice courses at a university. To examine participants' views toward a variety of topics relating to teaching practice, a questionnaire was sent to a total of 91 teacher trainee students, who were taking a teacher training course offered at a university. The questionnaire items were specifically designed to examine, 1) the type of teaching practice they were engaged in, 2) the content and method of instructions they had received prior to teaching practice, 3) the content of teaching practice they did, 4) their method of giving feedback to the university, and 5) their opinions about post-teaching practice sessions. The present paper reports on the results of survey research that was conducted to gather information that would help improve teaching practice courses at a university. To examine participants' views toward a variety of topics relating to teaching practice, a questionnaire was sent to a total of 91 teacher trainee students, who were taking a teacher training course offered at a university. The questionnaire items were specifically designed to examine, 1) the type of teaching practice they were engaged in, 2) the content and method of instructions they had received prior to teaching practice, 3) the content of teaching practice they did, 4) their method of giving feedback to the university, and 5) their opinions about post-teaching practice sessions. | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部 教育実践研究紀要 巻 25, p. 89-99, 発行日 2003-03-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 |