WEKO3
アイテム
歴史的地域素材の教材化とその特色 : 「古里かるた わたしたちの八橋・寺内」を事例として
http://hdl.handle.net/10295/230
http://hdl.handle.net/10295/23055f4c9f8-1165-4074-9b77-005a3f9cc544
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-12-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 歴史的地域素材の教材化とその特色 : 「古里かるた わたしたちの八橋・寺内」を事例として | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Development of Teaching Materials as Cultural Heritage : A Case of a Traditional Japanese Style Card Game Developed in Yabase/Terauchi Area | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「古里かるたわたしたちの八橋・寺内」 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「郷土かるた」 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地域素材 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教材化 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | "Hurusatokaruta Watashitachi no Yabase Terauchi" | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | "Home Country Carta" | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Regional Materials | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Incorporating into the Teaching Materials | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
外池, 智
× 外池, 智
× TONOIKE, Satoru
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 「古里かるたわたしたちの八橋・寺内」は,1979-1980(昭和54-55)年の野尻滋校長期(1978-1982)に秋田市立八橋小学校で作成された「郷土かるた」である.野尻氏はその後,同じ秋田市の他地域を題材に5つのかるたを作成している.県単位ではなく市町村単位の同一地区で,計6つの「郷土かるた」が作成された例は他に類をみない.本研究では,主に歴史的視点を中心とした地域素材の教材化について,この「八橋・寺内かるた」を具体的事例としてその作成過程を明らかにするとともに,同じ秋田市の「郷土かるた」である「土崎郷土かるた」,全国的に著名な「上毛かるた」との比較によりその題材における特色を明らかにした.「八橋・寺内かるた」は,いわば学校が生み出した文化である.こうした教材は,その作成者のみならず,作成の舞台となった学校において継承・発展されることによって,地域文化としての意義を有する.それは,これまで個別に開発・「消費」される教材を,他の教員,当該学校として共有化することであり,ひいては地域の文化として継承することである. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The purpose of the present paper is to record the history of Furusato Karuta (or a traditional Japanese style card game) that was developed on the basis of the materials taken from the history and culture of one local area, Yabase, in Akita prefecture. The game was developed by Mr. Nojiri, a former principal of Yabase elementary school, during the period of 1979 to 1980. Mr. Nojiri has since developed another five sets of card games for his pupils. This type of card games comprises an important aspect of cultural heritage, thus, assuming an important role of handing it down from generation to generation at school as well as in the area where the school is located. The present paper is an attempt to record a process of developing these works, thereby highlighting their unique features in comparison with other similar types of card games, Tsuchizaki karuta and Jomo karuta, each of which had been developed independently in different areas. | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部 教育実践研究紀要 巻 25, p. 17-30, 発行日 2003-03-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 |