Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2007-12-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ロービジョン用教育漢字筆順学習ソフトウェアの開発とその試用 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Development of Computer Software for Teaching Stroke Order of Chinese Characters to Children with Low Vision |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ロービジョン |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
HTML教材 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教育漢字 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
漢字筆順 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
コンピュータ |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Low Vision |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
HTML Materials |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Kanji (Chinese Characters) |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Strokes Order of Kanji |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Computer |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
大城, 英名
氏間, 和仁
OSHIRO, Eimei
UZIMA, Kazuhito
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究の目的は,ロービジョンの児童が教育漢字の筆順を有効に学習するためのソフトウェアの開発である.ロービジョンの児童は一人ひとり見え方が違うため,それぞれの視覚特性に応じた教材提示が必要である.そのため,文字サイズや配色を自由に設定できるHTML(Hyper Text Markup Language)とCSS(Cascading Style Sheets)による漢字筆順学習ソフトウェアの開発を行った.本ソフトウェアの試用の結果,以下のことが示された.個々の児童は,1)それぞれの見え方に応じてコンピュータ画面の文字サイズや配色を自由に設定できた,2)漢字の選択を学年別および画数別の索引から漢字を自由に選択することができた,3)漢字の筆順を正確に記憶できるまで,キー操作により何度も繰り返し筆順を確認する様子がみられた,そして,4)漢字学習に本ソフトウェアを積極的に利用する様子が見られた.これらのことから,本ソフトウェアがロービジョンの児童の漢字筆順学習に活用できることが示唆された. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The present paper reports on the results of using computer software that was designed by the present authors to help children with low Vision learn to spell Chinese characters or Kanji in the correct stroke order. The great variation in the degree of impairment among visually impaired individuals poses a challenge to many teachers. To solve this problem, two sets of software (HTML or Hyper Text Markup Language and CSS or Cascading Style Sheets) were developed. The results of using the software on an experimental basis indicated that 1) students were able to adjust the color and size of letters according to the degree of their eye-sight, 2) they were able to identify the letters according to their levels of complexity and types of compounds, 3) they were able to practice until they had finally memorized the letters, and 4) they were actively involved in the practice using the software. The paper concludes with several suggestions for the use of the software. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部 教育実践研究紀要
巻 25,
p. 65-73,
発行日 2003-03-01
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部 |