WEKO3
アイテム
サウンドスケープ概念の再検討 ― アリ・ケルマン,ステファン・ヘルムライヒらによるサウンドスケープの批判的検討について ―
https://doi.org/10.20569/00003722
https://doi.org/10.20569/00003722f8102c6e-3a82-4e63-a8da-f9e14bfebef6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-04-22 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | サウンドスケープ概念の再検討 ― アリ・ケルマン,ステファン・ヘルムライヒらによるサウンドスケープの批判的検討について ― | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Reconsidering the Concept of Soundscape | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Soundscape | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Sound Studies | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | R.M.Schafer | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | A.Kelman | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | S.Helmreich | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003722 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
作成者 |
和泉, 浩
× 和泉, 浩
× IZUMI, Hiroshi
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This article reconsiders relatively recent critical arguments about Raymond Murray Schafer's concept of 'soundscape', especially the arguments of two articles: Ari Y. Kelman (2010) 'Rethinking the Soundscape: A Critical Genealogy of a Key Term in Sound Studies' and Stefan Helmreich (2010) 'Listening against Soundscapes', in order to re-explore 'rich vein of scholarship of sound' (Kelman) in the concept of soundscape. Attending 'to the invention of Schafer's idea in order to wrestle with its redefinition', Kelman criticizes Schafer's bias against noise and his confusion of sound and listening, but Kelman does not consider deeply the definition of soundscape. This article reconsiders the definition of soundscape through rethinking Schafer's explanation in The Tuning the World, Helmreich's discussions of 'soundscape', 'immersion' and 'transduction', Steven Feld's 'acoustemology', Tim Ingold's 'against soundscape', and Paul Rodaway's 'aural geography', in that it situates the concept of soundscape in developments of studies on sound. This article also makes clear the concept of soundscape is not in conflicts with 'transduction', 'acoustemology' and 'immersion', and it needs to be connected with a central and traditional problem of social theories: the relationships between the individual and the social, and depending on how to make this connection, there are possibilities to develop various conceptions of soundscapes. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 en : MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES 巻 74, p. 13-25, 発行日 2019-03-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2433-4979 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12812348 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 |