WEKO3
アイテム
知的障害特別支援学校における自由遊びを中心とした「遊びの指導」についての検討 : 教育実践に取り組んだ教師へのインタビュー調査から
https://doi.org/10.20569/00003628
https://doi.org/10.20569/00003628174f6790-e8a1-4f1a-9c9e-b5749e88163e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-12 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 知的障害特別支援学校における自由遊びを中心とした「遊びの指導」についての検討 : 教育実践に取り組んだ教師へのインタビュー調査から | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Consideration on "Teaching Playing" centering on Free Play at the Special Support School for the Intellectually Disabled : Educational Practice and Interviews with Teachers | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 遊びの指導 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 特別支援学校 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 授業実践 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | teaching "play" | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | special support school | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | educational practice | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003628 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
作成者 |
櫻田, 佳枝
× 櫻田, 佳枝
× 武田, 篤
× SAKURADA, Kae
× TAKEDA, Atsushi
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 知的障害特別支援学校の領域・教科を合わせた指導に「遊びの指導」がある.授業実践を行う上で指導に難しさを感じている教師は多い.本研究では,授業づくりを行った教師たちへのインタビューを実施し,発言内容を質的に分析した.その結果,「遊びの指導」は詳細な計画の立案や,具体的な到達目標の設定,短期的評価が難しいことや,教師の主導性と見守る支援のバランスを取ることの必要性が挙げられた.また,教師が同僚性を発揮し,カンファレンスを通して共通理解を深めたことで,児童のありのままの姿を尊重しながら実践することが可能となり,教師の意識変容へと繋がったことが示唆された. Teaching “play” is one of the instructional methods for the special support school for the intellectually disabled, which integrates the instruction fields and subjects. Many teachers feel difficulty in conducting the class of teaching“ play”. In this research, we interviewed the teachers who made lesson plans, and qualitatively analyzed their comments. The result showed the difficulties of detailed planning, setting the specific goals and shortterm evaluation, and this teaching method requires a balance between leading and watching by teachers. Adding to that, the result suggests that exercising the collegiality among teachers and cultivating the shared understanding through the conference made it possible to conduct the instruction respecting children for what they are, and thus altered the consciousness of the teachers. |
|||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University 巻 40, p. 213-225, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||||||
NCID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |