WEKO3
アイテム
児童の教育的ニーズに応じた教育課程の編成 : 算数科における買い物学習「わくわくショップ」の実践を通して
https://doi.org/10.20569/00003627
https://doi.org/10.20569/000036278646569c-dd5d-49e3-95ac-396caa53b19d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-12 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 児童の教育的ニーズに応じた教育課程の編成 : 算数科における買い物学習「わくわくショップ」の実践を通して | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Building a Curriculum to Meet the Educational Needs of Children : The "Exciting Shop" as a Resource for Teaching Arithmetic | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教育的ニーズ | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教育課程 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 算数科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 買い物学習 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | educational needs | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | curriculum | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | arithmetic lesson | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | learning to shop | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003627 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
作成者 |
高橋, 省子
× 高橋, 省子
× 藤井, 慶博
× TAKAHASHI, Shoko
× FUJII, Yoshihiro
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 児童の教育的ニーズを生かした個別の教育支援計画(私の応援計画)に基づき教育課程を編成し,児童の興味・関心や保護者のニーズが高い「金銭の取り扱い」を学習する場として,校内での買い物学習「わくわくショップ」を実施した.「わくわくショップ」を通して,児童の買い物への意欲が高まり,金銭の理解が進むとともに,算数科で身に付けた数量概念を買い物の場で活用することができるようなった.また,家庭でも積極的に子どもに買い物をさせようという保護者の意識の変化が見られた.児童と保護者の教育的ニーズから導き出された「わくわくショップ」の実践は,児童の主体的な学びにつながるとともに,保護者の理解も深まり,実生活に生きる学習内容であることが示唆された. An “Exciting Shop,” designed to teach children how to make purchases, took place in the school. This lesson was conducted to build a curriculum based on individualized education support plans(plans that enable children themselves to be well-supported)to meet the educational needs of each child. Another objective of the lesson was to teach children how to handle money, a goal in which parents expressed a need and children indicated they were highly interested in. As a result, the children engaged in shopping activities that enabled them to demonstrate numerical concepts learned in their arithmetic lessons furthermore they understand how to pay in the scene of shopping. The exercise also prompted their parents to start letting them get involved with shopping at home. The concept of the “Exciting Shop” is designed to meet the educational needs of children and their parents, and has led to independent learning in children and a broader understanding in their parents. Thus, we suggest that the learning objectives of this program can be applied to real life. |
|||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University 巻 40, p. 205-212, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||||||
NCID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |