WEKO3
アイテム
知的障害特別支援学校高等部専門学科における生徒指導の現状と求められる対応
https://doi.org/10.20569/00003620
https://doi.org/10.20569/000036206c908ef8-c803-4dc9-9bb3-ce19c18dd556
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-11 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 知的障害特別支援学校高等部専門学科における生徒指導の現状と求められる対応 | |||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | Current status and response required of student guidance systems in special department of special needs schools for students with intellectual disabilities | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 軽度知的障害 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 専門学科 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 生徒指導 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Mild mental retardation | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Special department | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Student guidance | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003620 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
作成者 |
小松, 良平
× 小松, 良平
× 藤井, 慶博
× 高田屋, 陽子
× KOMATSU, Ryohei
× FUJII, Yoshihiro
× TAKADAYA, Yoko
|
|||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 近年,特別支援学校高等部の在籍生徒数が増加し,軽度知的障害がある生徒に対する生徒指導の在り方が重要な課題となっている.そこで本研究では,知的障害特別支援学校高等部専門学科における生徒指導を取り巻く現状について質問紙調査を実施した.その結果,多くの専門学科において,軽度知的障害がある生徒の在籍率が非常に高い実態が明らかとなった.また,多くの学校がこれまでの特別支援学校にみられなかった生徒指導上の問題に直面していることが示唆された. これらの現状から,生徒の実態に応じた教育課程の編成の必要性,また,教職員間で共通理解を図り,組織的な対応を図るための研修の充実,生徒や家庭の実態に応じ,外部専門家の活用も含めた包括的支援や,福祉機関,警察,高等学校などの関係機関との連携などが求められた.特に高等学校がもつ知見とノウハウの共有による,これまでの特別支援学校の枠組みにとらわれない生徒指導体制の充実が望まれた. In recent years, the number of students enrolled in senior high school sections of special needs schools has increased, so student guidance for students with mild intellectual disabilities has become an important issue. In this study, we conducted a questionnaire survey on the current situation of student guidance in specialist departments of senior high schools for students with intellectual disabilities. Our results showed that in many specialist departments, there is an extremely high enrollment rate of students with mild intellectual disabilities. The results also suggested that they face the problem of student guidance not seen in the special support schools so far. In this situation, there is a need to structure the curriculum depending on the students' actual conditions. Common understanding among teaching staff, enhanced training for the organizational system, comprehensive support including external expert advice according to the actual situations of students and their families, and cooperation with related organizations including welfare institutions, the police, and high schools are required. In particular, there is a desire to share knowledge and expertise possessed by senior high schools in order to create a student guidance system that is not limited to the existing framework of special needs schools. |
|||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University 巻 40, p. 139-147, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |