Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-09-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
聴覚支援学校乳幼児教育相談における新たな早期支援プログラムの実践 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Early Intervention in Early Childhood Educational Counseling at Special Needs Schools for Hearing-impaired Children |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
聴覚障害 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
乳幼児教育相談 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
早期支援 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
hearing impairment |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
early childhood educational counseling |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
early intervention |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00003619 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
佐藤, 操
新井, 敏彦
武田, 篤
SATO, Misao
ARAI, Toshihiko
TAKEDA, Atsushi
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
秋田県では平成13年度に新生児聴覚検査事業を開始し,今年度で16年目となった.本校は精密検査後の療育拠点機関の1 つとして乳幼児教育相談を行ってきている.聴覚に障害のある子どもの心身の発達及び聴覚言語発達の支援において,母子の愛着関係を基盤とした親子のコミュニケーションが重要であり,これまで母親とのかかわりを中心とした支援を進めてきた.しかし,近年の養育環境の変化を踏まえ,母親のみにコミュニケーションパートナーの役割を求める支援のあり方が難しくなってきた.こうした実情に合わせ,家族や保育園等の担当者と連携した新たな早期支援プログラムを試行してきた.本研究では,本校乳幼児教育相談の最近の現状を把握するために相談児の実態調査を行うとともに,母親を含めた家族,保育園等の担当者と連携することによって子どものコミュニケーションパートナーの拡大を目指して実施した早期支援プログラムについて報告した. Parent-child communication based on motherchild attachment has been considered important in hearing-impaired infants. In early childhood educational counseling at special needs schools for hearing-impaired children, interventions have been provided based on the mother-child relationship. However, due to changes in the childrearing environment, it has become difficult to provide support that relies on only mothers as communication partners for hearing-impaired infants. Therefore, the current situation and trends in early childhood education counseling at one school were investigated in the study. Based on the results, an early intervention program is proposed that involves other family members and caregivers who look after children at nursery schools and other institutions. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University
巻 40,
p. 129-138,
発行日 2018-02-28
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-8871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |