| Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
| 公開日 |
2018-09-11 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
洪水災害とその水防に関する教育実践の成果と課題 : 河川モデル実験と野外実習を中心とした中学生向け学習の例 |
| その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Results and Issues of Educational Practices with Regard to Flood Control : Science Classes Utilizing Model Experiments of River Processes and Field Observation for Lower Secondary School Students |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
防災教育 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
理科教育 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
蛇行河川 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
雄物川 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
プロトコル分析 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
協調学習 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
disaster prevention education |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science class |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
meandering river |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
the Omonogawa River |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
protocol analysis |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
collaborating learning |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00003616 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 作成者 |
鈴木, 創
川村, 教一
山下, 清次
SUZUKI, Sou
KAWAMURA, Norihito
YAMASHITA, Seiji
|
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
秋田県雄物川流域の中学1 年生を対象に,流水の働きの知識を活かし,モデル実験装置を用いて,洪水を防ぐことについて考えさせる学習を行った.モデル実験で生徒が考えた対策は,水防のための護岸堤防設置と,流路変更のための堰の設置に分かれた.前者のグループでは議論が多様で,流水の働きの知識を活かし,水防に成功した.一方,後者のグループは議論が単調で,知識を活かさず,水防に成功しない場合があった. The authors conducted science classes for first graders of a junior high school to study flood disaster measures of the Omonogawa River by utilizing the model experiment apparatus. One of the measures that some students designed was to build a levee along the undercut slope of a meandering river. While discussing the measures, those students would have to think of river processes. |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| 書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University
巻 40,
p. 95-105,
発行日 2018-02-28
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-8871 |
| NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |