ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第40号 (11B1b)

教員の歌唱指導に関する問題意識の検討と指導法の改善 : 教員免許状更新講習の実践から

https://doi.org/10.20569/00003611
https://doi.org/10.20569/00003611
42350a21-28ce-49e7-bfc5-77626b21600c
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis40(29).pdf jis40(29) (1.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-11
タイトル
タイトル 教員の歌唱指導に関する問題意識の検討と指導法の改善 : 教員免許状更新講習の実践から
その他のタイトル
その他のタイトル Consideration of Teachers' Perceptions of Problems regarding the Teaching of Singing, and How to Improve Teaching Methods : Based on teacher's license renewal training courses
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 歌唱指導
主題
主題Scheme Other
主題 問題意識
主題
主題Scheme Other
主題 発達段階
主題
主題Scheme Other
主題 メンタル
主題
主題Scheme Other
主題 teaching of singing
主題
主題Scheme Other
主題 perception of problems
主題
主題Scheme Other
主題 developmental stage
主題
主題Scheme Other
主題 mental
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003611
ID登録タイプ JaLC
作成者 爲我井, 壽一

× 爲我井, 壽一

爲我井, 壽一

Search repository
TAMEGAI, Hisakazu

× TAMEGAI, Hisakazu

en TAMEGAI, Hisakazu

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 平成28年度,29年度に実施した教員免許状更新講習の実践内容と受講者の事前,および事後アンケートの分析を行い,教員の歌唱指導に関する問題意識と改善方法について考察した.事前アンケートからは,「教員の問題意識」が校種や教員によって多岐にわたることが分かった.事後アンケートからは,⑴教員自身の歌唱力⑵歌唱指導方法⑶歌唱指導に関する意欲⑷児童・生徒の歌唱時のメンタル面に対するサポート,以上4 点について理解や技術の向上が得られたことが明らかとなった.特に,教員自身が歌唱学習に関して「楽しむ姿勢」をもつことが,歌唱指導に対する「精神的な負担」を軽減することとなり,より良い音楽授業を行うことにつながると考えられた.
The author analyzed the contents of the teacher’s license renewal training courses conducted in 2016 and 2017 and the results of pre- and posttraining questionnaire surveys, and considered what if any problems were perceived by teachers regarding the teaching of singing and how singing teaching methods could be improved. The pretraining surveys found that problems perceived by teachers vary widely from teacher to teacher and depending on the type of school. The post-training surveys revealed that participants’ understanding and skills improved in the following four aspects:(1)singing ability,(2)singing teaching methods,(3)enthusiasm for teaching singing, and(4)mental support for students in singing lessons. It is considered that teachers’ having an attitude of enjoying singing lessons will help reduce their own psychological burden of teaching singing, enabling them to conduct better music lessons.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University

巻 40, p. 29-44, 発行日 2018-02-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:23:53.764885
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3