WEKO3
アイテム
教員の歌唱指導に関する問題意識の検討と指導法の改善 : 教員免許状更新講習の実践から
https://doi.org/10.20569/00003611
https://doi.org/10.20569/0000361142350a21-28ce-49e7-bfc5-77626b21600c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-11 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教員の歌唱指導に関する問題意識の検討と指導法の改善 : 教員免許状更新講習の実践から | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Consideration of Teachers' Perceptions of Problems regarding the Teaching of Singing, and How to Improve Teaching Methods : Based on teacher's license renewal training courses | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 歌唱指導 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 問題意識 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 発達段階 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | メンタル | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | teaching of singing | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | perception of problems | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | developmental stage | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | mental | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003611 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
作成者 |
爲我井, 壽一
× 爲我井, 壽一
× TAMEGAI, Hisakazu
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 平成28年度,29年度に実施した教員免許状更新講習の実践内容と受講者の事前,および事後アンケートの分析を行い,教員の歌唱指導に関する問題意識と改善方法について考察した.事前アンケートからは,「教員の問題意識」が校種や教員によって多岐にわたることが分かった.事後アンケートからは,⑴教員自身の歌唱力⑵歌唱指導方法⑶歌唱指導に関する意欲⑷児童・生徒の歌唱時のメンタル面に対するサポート,以上4 点について理解や技術の向上が得られたことが明らかとなった.特に,教員自身が歌唱学習に関して「楽しむ姿勢」をもつことが,歌唱指導に対する「精神的な負担」を軽減することとなり,より良い音楽授業を行うことにつながると考えられた. The author analyzed the contents of the teacher’s license renewal training courses conducted in 2016 and 2017 and the results of pre- and posttraining questionnaire surveys, and considered what if any problems were perceived by teachers regarding the teaching of singing and how singing teaching methods could be improved. The pretraining surveys found that problems perceived by teachers vary widely from teacher to teacher and depending on the type of school. The post-training surveys revealed that participants’ understanding and skills improved in the following four aspects:(1)singing ability,(2)singing teaching methods,(3)enthusiasm for teaching singing, and(4)mental support for students in singing lessons. It is considered that teachers’ having an attitude of enjoying singing lessons will help reduce their own psychological burden of teaching singing, enabling them to conduct better music lessons. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University 巻 40, p. 29-44, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |