Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-03-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
特別支援学校児童に対する理科の授業実践の成果 :モデル実験装置を用いた流水の働きと洪水対策の学習 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Results of a Science Lesson for the Special-needs School Students : Studies of River Processes and Flood Disaster Measures Utilizing the Model Experiment Apparatus |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学校 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
特別支援教育 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
理科 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
防災教育 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教育課程 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モデル実験 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
EMriver : elementary school |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
special-needs education |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
disaster prevention education |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
curriculum |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
model experiment |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
EMriver |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00003464 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
作成者 |
川村, 教一
鈴木, 創
山下, 清次
山谷, 美樹
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
When special-needs students need to learn science concepts, conducting a science class for them will be fruitful. In such a case, we conducted a lesson for studying river processes in a cross-curricular program. These classes comprised Japanese, Social Studies, Science, and natural disaster prevention for fifth and sixth graders. In a science class, the students learned the processes of running water, such as erosion, transportation, and deposition, which are contents of science class for sixth grader in the Course of Study, Japan. The experimental apparatus can make meandering rivers. Most observations showcase that a meandering river merges at the beginning of the experiment. By modeling a flood in the experimental apparatus to simulate a real flooding disaster, the authors expected the students to easily understand what happens when a river floods. By placing toy houses in the apparatus, the students can easily realize that flooding may cause a disaster. During the class, the students remained focused on the experimental apparatus, maintained observations, and noted the change in the rivers and the toy houses. These responses of the students exceeded our expectations. By collaborating with the special-needs school and the university, we will be able to carry out such unique classes, which are advantageous. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学
en : Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University. Educational sciences
巻 73,
p. 11-18,
発行日 2018-03-23
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
EISSN |
|
収録物識別子 |
2433-4952 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12812315 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部 |
|
言語 |
ja |