Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-04-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
授業実践力の向上を目指した校内研修の活性化に関する研究 -校内授業研修を成功に導いた事例を通して- |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Study on Change Process of a Teacher’s Perspectives to Lesson Study: A Case on In-Service Training that improve Autonomous Teaching Practice in the School |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
校内授業研修会 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
子ども中心 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ワークショップ型の研修 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
フォロワー |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Lesson Study in the School |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Child-centered |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Training of Workshop Type |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Follower |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00003232 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
浦野, 弘
南部, 昌敏
URANO, Hiroshi
NANBU, Masatoshi
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
中規模の公立中学校における校内授業研修の活性化を導いた研究部長(研究主任)の実践事例を,学校訪問,研修会の記録,教師への半構造化インタビュー等をもとに,検討している.その結果,研究部長のPDCAサイクルによる自己の成長,校長のリーダーシップ,フォロワーとしての若手教師の存在等,校内のチームワークが大きな要因であったことを示している. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study examined the practical case with the head of the division of research(research chief)who led the activation of lesson study in a medium-scale public junior high school based on the school visit and the record of the in-service training in the school and the semi-structured interviews to the teacher, etc. As a result, it was shown that team work in the school was a great factor, ex. an ability of principal's leadership, the growth of the division of research by the PDCA cycle and the young man teacher's existence as the follower, etc. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY
巻 39,
p. 115-125,
発行日 2017-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24328871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |