ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第39号 (11B1b)

小学校音楽科の学習事項の配列に関する教育工学上の課題 -教科書に掲載された初出時期の比較から-

https://doi.org/10.20569/00003227
https://doi.org/10.20569/00003227
ed85f3fa-4ad6-4670-9c98-c7ce6060b61e
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis39(59).pdf jis39(59) (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-21
タイトル
タイトル 小学校音楽科の学習事項の配列に関する教育工学上の課題 -教科書に掲載された初出時期の比較から-
その他のタイトル
その他のタイトル Problem related to the educational technology about learning matters arrangemant of the primary school music department: From the comparison to the first appearance timing in the school textbook
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 小学校音楽科
主題
主題Scheme Other
主題 教育工学
主題
主題Scheme Other
主題 教科書
主題
主題Scheme Other
主題 初出事項
主題
主題Scheme Other
主題 primary school music department
主題
主題Scheme Other
主題 educational technology
主題
主題Scheme Other
主題 school textbook
主題
主題Scheme Other
主題 first appearance matters
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003227
ID登録タイプ JaLC
作成者 石原, 慎司

× 石原, 慎司

石原, 慎司

Search repository
ISHIHARA, Shinji

× ISHIHARA, Shinji

en ISHIHARA, Shinji

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 音楽科の学習指導要領は戦後の〈試案〉から今日に至るまで,記載内容が「曖昧」であり,その結果,学校現場への影響として,読譜力が身に付かないことへの因果関係も指摘されている.さらに,当然この曖昧さは教科書にも影響を及ぼすことにもなるのだが,各社教科書間でどのような違いが生じ,また,そこからどのような課題が発生しているのかについては明らかではなかった.そこで,様々な学習事項の初出が表れる学年を教科書間で比較・検証した.その結果,初出の学年が各教科書で異なったり,一方でしか扱われない事項が散見された.また,系統的・段階的な学習が停滞していたり,学習深度や到達地点が大きく異なるといった事象もあった.学習内容をどの学年で教えるのか,各教科書間で不一致である現状は,教師の責任の所在を不明確にするような教育工学的作用が働き,結果的に学習内容の指導の不徹底な分野を生み出し続ける素地となっている可能性がある.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The government course guidelines for music departments are “ambiguous” and have remained so since tentative drafts were prepared after WWII. The impact of this ambiguity in the school setting is reportedly the cause for students not learning the method of reading music. This ambiguity has naturally also impacted textbooks; however, differences between textbooks from different companies and the problems arising from these differences remain unclear. Therefore, the academic years in which various learning guideline items made their first appearance were compared and examined between the different textbooks. The results indicated that the academic years in which certain items first appeared differed between textbooks; further, certain items that were only handled in one manner could be observed in various places. Moreover, systematic/step-by-step learning was stagnant; large differences in the depth of learning and aspects covered by the textbooks were also observed. Currently, all textbooks are inconsistent with regard to the school year in which certain academic content should be taught; therefore, the precise area of the teacher’s responsibility remains unclear. This sort of effect on education design is potentially the result of a foundation that continually produces areas of inconsistencies in the teaching of academic content.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 39, p. 59-68, 発行日 2017-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:35:01.256726
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3