@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002729, author = {秋山, 政樹 and 花田, 守 and 本多, 満正 and 菅家, 久貴 and 佐々木, 純 and AKIYAMA, Masaki and HANADA, Mamoru and HONDA, Mitsumasa and KANKE, Hisataka and SASAKI, Jun}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {Mar}, note = {中学校技術・家庭科技術分野における送電・配電の学習については,電力設備をブラッ クボックスとしてそれらの機能を伝えるにとどまっている.筆者らは,電力設備の主な仕 組みについての理解をもとにして,技術のすばらしさ等を学ぶ授業の構築を課題としてい る.本研究では,電力配分の最適化を図るスマートグリッドの主な処理に対して手作業を ともなって学ぶタブレット端末用教材アプリと,それを用いた授業を開発した.開発した 授業によって,①スマートグリッドの知的処理に対する理解,②エネルギー資源の消費低 減をする技術の社会的意義の理解に一定の効果が認められた., In technology subject class, we teach students the power distribution system only as a black box. Therefore, it is our task to develop a method to teach splendor of technology to students with simulated experience of operating the power distribution system.  We have developed an application of tablet type computer to learn the intellectual process of the smart grid allocate electricity optimally by application of ICT. By using this application in class, we recognized the following constant effects: 1)Understanding about intellectual process of smart grid 2)Understanding about the social significance of the technology to reduce the consumption of energy resources.}, pages = {243--251}, title = {スマートグリッドの知的処理を理解する疑似体験教材と指導法の開発}, volume = {38}, year = {2016} }