@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002728, author = {渡部, 育子 and 阿部, 修之 and 石毛, あゆみ and 鎌田, 達也 and 嶽石, 涼 and WATANABE, Ikuko and ABE, Noriyuki and ISHIGE, Ayumi and KAMADA, Tatsuya and TAKEISHI, Ryo}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {Mar}, note = {本研究は,中学校社会科,高等学校日本史の教科書に記載される事項と,その事柄に関 する背景をゲームで楽しみながら,多様な生き方を認める意識を涵養し,妥当な価値判断 や問題解決のための知識を学習するゲーミング&シミュレーション教材の作成を目的とし ている.本研究で作成した「老若男女の生活史-女性史・生活史かるた-」は,教科書で は断片的にしか記載されない「女性」・「人びとの生活」を前面に出し,通史の叙述を意識 して項目を選んだかるたゲームである.ゲームではあるが仮想の要素はなく,歴史的事実 に基づく内容であることから,ゲームを楽しみながら社会科,地理歴史科の基礎知識を学 習することができる点で,授業時の教材としても有効である., This paper introduces the teaching material which developed for the purpose of studying about women’s history in Japanese high school education curriculum, civics and Japanese history. The material was developed on the basis of the teaching methodology of “gaming simulations”, which had been adopted under the “Support Program for University Education with Distinctive Feature”. The material is unique in that it enables students to learn the basic knowledge of Japanese history, while enjoying the“ KARUTA” game.}, pages = {233--242}, title = {「老若男女の生活史」ゲームの開発 -女性史・生活史かるた-}, volume = {38}, year = {2016} }