WEKO3
アイテム
考えの根拠を問う「道徳の時間」の指導に関する研究
http://hdl.handle.net/10295/3084
http://hdl.handle.net/10295/30845c0486d7-869a-4a82-b70e-c3cfc4c98562
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 考えの根拠を問う「道徳の時間」の指導に関する研究 | |||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | On Teaching "The Class Moral Education" by Asking about Bases of Student’s Thought | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 道徳の時間 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 道徳教育 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 共感 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 話し合い活動 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 根拠への問い | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
作成者 |
原田, 俊子
× 原田, 俊子
× 菊地, 智則
× 佐々木, 勝利
× 佐藤, 優子
× 小池, 孝範
× HARADA, Toshiko
× KIKUCHI, Tomonori
× SASAKI, Katsutoshi
× SATO, Yuko
× KOIKE, Takanori
|
|||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 「道徳の時間」は,学校の教育活動全体で行なう道徳教育の要として位置付けられており, 教師の一方的な教授や徳目の解説にとどまらず,子どもたち一人ひとりが主体的に道徳的 価値を深めることができるようにすることが求められている.そのためには,子どもたち が,話し合い,議論を通して自分の考えを深めることが必要となる.特に道徳の教科化に ともなう今回の学習指導要領の一部改正では,「考える道徳」,「議論する道徳」への転換 が求められ,今後,道徳の時間における話し合い,議論はますます重要視されていくこと になる.しかし,単に話し合いの場,議論の場を設定すれば活発な議論がなされるわけで はなく,様々な話し合い活動充実のための工夫が必要である.A中学校では,平成25(2013) 年度から,グループでの話し合いの際に,班員の意見に対して「なぜそのように考えたのか」 を繰り返し質問し,考えの根拠を問う〈なんでさん〉という役割を設定し,話し合い活動 の充実を図ってきた.そこで,本稿では,この取り組みの実践を報告するとともに,取り 組みから見えてきた意義と課題を検討した. |
|||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | "The class moral education" has been requested that each student has deepened moral virtue by oneself. For the purpose of doing that, students should think deeply by discussions. "The class moral education" requires changing into “Discuss moral education” after this, so it will be more important in that. However teachers need not only to set the chance for the discussion, but also to come up with some idea for enriching discussions. In A junior high school, for the sake of that, when students have discussed at groups, one student has asked for basis of other student’s thought. The man who ask basis is decided as a role. So in this paper, we report these practices of these three years, and moreover, we have considered meanings and problems of these. |
|||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 181-193, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |