WEKO3
アイテム
インクルーシブ教育時代における特別支援教育 コーディネーター研修の在り方と方向性 ~研修受講者アンケート調査をとおして~
http://hdl.handle.net/10295/3083
http://hdl.handle.net/10295/30837e18e3c4-c386-4b5f-882c-f90819528da5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | インクルーシブ教育時代における特別支援教育 コーディネーター研修の在り方と方向性 ~研修受講者アンケート調査をとおして~ | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Achievements and the Future Direction in Special Needs Education Coordinator Training: Findings in paper-based questionnaire survey of students in general education | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 特別支援教育コーディネーター | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 研修 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | KJ 法 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | special needs education coordinator | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | training | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | KJ method | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
作成者 |
村松, 勝信
× 村松, 勝信
× 武田, 篤
× MURAMATSU, Katsunobu
× TAKEDA, Atsushi
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 近年,特別支援教育への期待と関心は増す一方である.学校では,特別支援学校のセン ター的機能の活用や専門家チーム,特別支援教育担当指導主事への派遣要請も周知が図ら れ,外部機関の支援を求めることは珍しくない.こうした外部機関を有効に活用しながら も,自校解決能力を高めていくためには,研修が必要である.B市における特別支援教育 コーディネーター研修は,学校の自校解決の能力を高めるために重要な役割を担っていて, その研修内容は,受講者にとって一定の満足感を得るものとなっていたと推測された.受 講者の課題意識も高まっている中,コーディネーターが特別支援教育の推進役として充実 した取組を行い,学校が組織として機能するためのより一層の研修の工夫が求められてい た.一方で研修の成果と課題を,何をもって,どのように評価していくかは,各校や一人 一人の児童生徒の変容と関連付けたものとして検討していく必要があり,今後の課題と考 えられる.また,各校の実情に応じた研修を推進していくためには,B市が行う悉皆研修 に加え,平成26年度から3 年間で市の小・中学校教員全員に研修を課す「特別支援教育研 修会」との関連や各校が自主的に行う校内研修の在り方も,併せて検討していく必要があ ると思われることから,今後も本研修に関する継続調査が求められた. |
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | We report the achievements and agendas of the special needs education coordinator training refer to the results of the questionnaire survey in the training. It is inferred from the results that the training was basically effective. The course needs for further development so that schools can improve special needs education more structurally with the diligent coordinators who have participated in the training. On the other hand, as challenges of the training, how the achievements of the training affect schools or students need to be analyzed and evaluated, and also the training needs to be enhanced even further. Moreover, the consecutive survey is required to pursue the effective training for schools because the training approach in school, out of school, and related to “Special Needs Education Training” which is required that all teachers in a certain city have to take for 3 years since 2014 also needs to be considered from now on. |
|||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 175-180, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||
NCID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |