WEKO3
アイテム
秋田県産トウホクサンショウウオを用いた中学校理科教材の開発 -鰓に注目して-
http://hdl.handle.net/10295/3074
http://hdl.handle.net/10295/3074aee6a6f0-b415-4c2a-b0ef-708e36c8f82d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 秋田県産トウホクサンショウウオを用いた中学校理科教材の開発 -鰓に注目して- | |||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||
その他のタイトル | Development of biological teaching materials for junior high school science education, using salamanders of Akita Prefecture -paying attention to gill- | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 理科実験教材 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | サンショウウオ類 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 変態 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 鰓 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 飼育と観察 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Science educational materials | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | salamanders | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | metamorphosis | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | gill | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | breeding and observation | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
作成者 |
石井, 照久
× 石井, 照久
× 茨木, 智裕
× ISHII, Teruhisa
× IBARAKI, Tomohiro
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 秋田県産トウホクサンショウウオを用い,変態時の鰓の変化に注目して中学校理科の教 材を開発した.サンショウウオ類は両生類に属しており,一般的には,変態に伴い鰓が消 失する.カエルのオタマジャクシ幼生の内鰓と異なり,サンショウウオ類の幼生は,外か らはっきり確認できる外鰓を持っており,それが変態に伴い消失するので,変態の観察に 適している.こういったサンショウウオ類の利点を活かし,さらに秋田の自然環境を活か して,本研究では中学校において変態の前後を通じて,生徒が継続的に飼育・観察する発 展的な教材を開発した. |
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | We developed biological teaching materials for junior high school science education, using salamanders of Akita Prefecture, paying attention to gill. The larva of salamander has external gill, however the larva of frog has internal gill. Using observation of larvae of salamanders is suitable for study of metamorphosis in junior high school science education, because external gill disappearance of larva will be easily observed in salamanders. Using observation materials of salamanders, students will understand metamorphosis and importance of Life. |
|||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 79-90, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||
NCID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |