WEKO3
アイテム
高等学校理科教員の「地学基礎」に関する認識 :秋田県・岩手県・香川県でのアンケート調査から
http://hdl.handle.net/10295/3073
http://hdl.handle.net/10295/30737924a6f7-8329-4660-883a-a07685c7edd2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 高等学校理科教員の「地学基礎」に関する認識 :秋田県・岩手県・香川県でのアンケート調査から | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | High school science teachers’ cognition of“ Basic Earth Science” : Based on the questionnaire research to teachers in Akita, Iwate, and Kagawa prefectures | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育課程 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 高等学校理科教員 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地学基礎 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Course of Study | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | curriculum, science teacher of high school | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Basic Earth Science | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
川村, 教一
× 川村, 教一
× KAWAMURA, Norihito
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 高等学校理科教員を対象に「地学基礎」に関するアンケート調査を2014年に実施した. その結果,教員間には自然災害に関する科目の必要性の認識が高かった.また,多くの教 員が,自然災害や地球環境を学習内容として取り上げている点から「地学基礎」の重要性 を認めている.「地学基礎」担当教員の教育活動を支援するためには,大学などで地学を専 攻した教員には専門的な情報提供が,地学を専攻しなかった教員には実験・観察などのテー マが充実した教材や視聴覚教材の開発が,それぞれ求められている. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The author conducted a questionnaire research to high school science teachers in Akita, Iwate and Kagawa prefectures in 2014. The result shows awareness of the necessary of studies about natural disaster is common among the teachers. Importance of study of “Basic Earth Science” was known much by many teachers. To support teaching activities, researchers ought to provide technical information to teachers who majored in geoscience, and teaching material developers need to improve the contents in terms of research themes and audiovisual works for teachers who didn’t major in geoscience. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 67-77, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |