ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第38号 (11B1b)

家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析-

http://hdl.handle.net/10295/3071
http://hdl.handle.net/10295/3071
89bd38a9-f49b-43ec-98b0-7b54ca96bf98
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis38(51).pdf jis38(51).pdf (2.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-25
タイトル
タイトル 家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析-
その他のタイトル
その他のタイトル Learning process of Class evaluation on Home economics education; Study of class analysis based on KH Coder
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 家庭科教育
主題
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
主題
主題Scheme Other
主題 学びの過程
主題
主題Scheme Other
主題 KH Coder
主題
主題Scheme Other
主題 可視化
主題
主題Scheme Other
主題 Home economics education
主題
主題Scheme Other
主題 active learning
主題
主題Scheme Other
主題 Learning process
主題
主題Scheme Other
主題 KH Coder
主題
主題Scheme Other
主題 visualization
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 佐々木, 信子

× 佐々木, 信子

佐々木, 信子

Search repository
小松, 国子

× 小松, 国子

小松, 国子

Search repository
小栗, 美香子

× 小栗, 美香子

小栗, 美香子

Search repository
瀬尾, 知子

× 瀬尾, 知子

瀬尾, 知子

Search repository
菊地, 教子

× 菊地, 教子

菊地, 教子

Search repository
SASAKI, Nobuko

× SASAKI, Nobuko

en SASAKI, Nobuko

Search repository
KOMATSU, Kuniko

× KOMATSU, Kuniko

en KOMATSU, Kuniko

Search repository
OGURI, Mikako

× OGURI, Mikako

en OGURI, Mikako

Search repository
SENOO, Tomoko

× SENOO, Tomoko

en SENOO, Tomoko

Search repository
KIKUCHI, Noriko

× KIKUCHI, Noriko

en KIKUCHI, Noriko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程を検証するため
に,2 つの授業実践からKH Coderによる質的データの分析を行った.水資源について考
える授業では,少量の水で手を洗う体験をし,自らの生活改善につながる学びの過程が明
らかになった.高齢社会の在り方について考える授業では,ロールプレイを通して,当事
者意識をもって問題をとらえることができた.それにより自らの生活に置き換えて将来の
生き方を考える学びの過程が明らかになった.以上より,KH Coderを用いて授業の分析
をしたことで,授業を通した学びの深化の過程が可視化され,家庭科教育におけるアクティ
ブ・ラーニングの学びの重要性が示唆された.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, in order to verify the process of
active learning in Home economics education,
qualitative analysis based on two teaching practices,
is carried out on KH Coder. In the class that talked
about water resources, the practice of washing hands
with a small amount of water was introduced and
the process of learning that leads to an improvement
of one`s own life was revealed. In another class that
talked about the nature of the aging society, roleplay
was conducted and participants became aware
about the nature and the problems of aging society.
It revealed a process of learning to think about
the future of life by doing role-play. This research,
based on the qualitative analysis done on KH Coder,
enabled the process of deepening the learning
through the lesson to be visualized. In addition, the
importance of active learning in Home economics
education was suggested.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 38, p. 51-57, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:28.527116
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3