WEKO3
アイテム
家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析-
http://hdl.handle.net/10295/3071
http://hdl.handle.net/10295/307189bd38a9-f49b-43ec-98b0-7b54ca96bf98
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程 - KH Coder による授業分析- | |||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | Learning process of Class evaluation on Home economics education; Study of class analysis based on KH Coder | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 家庭科教育 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | アクティブ・ラーニング | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 学びの過程 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | KH Coder | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 可視化 | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | Home economics education | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | active learning | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | Learning process | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | KH Coder | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | visualization | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
作成者 |
佐々木, 信子
× 佐々木, 信子
× 小松, 国子
× 小栗, 美香子
× 瀬尾, 知子
× 菊地, 教子
× SASAKI, Nobuko
× KOMATSU, Kuniko
× OGURI, Mikako
× SENOO, Tomoko
× KIKUCHI, Noriko
|
|||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,家庭科教育におけるアクティブ・ラーニングの学びの過程を検証するため に,2 つの授業実践からKH Coderによる質的データの分析を行った.水資源について考 える授業では,少量の水で手を洗う体験をし,自らの生活改善につながる学びの過程が明 らかになった.高齢社会の在り方について考える授業では,ロールプレイを通して,当事 者意識をもって問題をとらえることができた.それにより自らの生活に置き換えて将来の 生き方を考える学びの過程が明らかになった.以上より,KH Coderを用いて授業の分析 をしたことで,授業を通した学びの深化の過程が可視化され,家庭科教育におけるアクティ ブ・ラーニングの学びの重要性が示唆された. |
|||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In this study, in order to verify the process of active learning in Home economics education, qualitative analysis based on two teaching practices, is carried out on KH Coder. In the class that talked about water resources, the practice of washing hands with a small amount of water was introduced and the process of learning that leads to an improvement of one`s own life was revealed. In another class that talked about the nature of the aging society, roleplay was conducted and participants became aware about the nature and the problems of aging society. It revealed a process of learning to think about the future of life by doing role-play. This research, based on the qualitative analysis done on KH Coder, enabled the process of deepening the learning through the lesson to be visualized. In addition, the importance of active learning in Home economics education was suggested. |
|||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 51-57, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |