WEKO3
アイテム
漢文教育における教材活用法に関する取組み ――女訓書『列女伝』を中心に
http://hdl.handle.net/10295/2941
http://hdl.handle.net/10295/2941accd6b9b-b1ad-4cc9-b247-c9b9f8781293
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-09-09 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 漢文教育における教材活用法に関する取組み ――女訓書『列女伝』を中心に | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Teaching materials and activities for education in the Chinese classics : An analysis focusing on Biographies of Exemplary Women, a textbook of morals for women | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 漢文教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教材活用 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 女訓書 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『列女伝』 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Education in Chinese classics | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Utilization of teaching materials | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Textbook of morals for women | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Biographies of Exemplary Women | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
羽田, 朝子
× 羽田, 朝子
× HANEDA, Asako
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In Japan, universities dedicated to training teachers of the Japanese language have been urged lately to review effective teaching and learning activities utilizing materials related to the Chinese classics as a way of tackling problems in contemporary Japanese society. The present author focused on one such group of materials, namely, textbooks of morals for women. This study took up the most representative work in this genre, Biographies of Exemplary Women, in order to explain its philosophy of women and discuss how it was accepted in Japan and how influential it was in China in later generations. A questionnaire survey clarified that most students understood and addressed with enthusiasm the topic of traditional Chinese philosophy of women as well as the Chinese society and culture that were its background. Some of them realized that this traditional philosophy of women survives in contemporary Japanese society and leads to contemporary problems. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 37, p. 239-246, 発行日 2015-03-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |