@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002370, author = {進藤, 将敏 and 森, 和彦 and SHINDO, Masatoshi and MORI, Kazuhiko}, issue = {33}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {May}, note = {本研究では,写生課題における幼児の描画順序を指標とすることによって,描画プランニングの発達過程を考察した.実験には3~6歳の幼児(45名)が参加し,描画対象は大きさが異なる3つのブロックによって構成された,奥行配置と垂直配置を併せ持つ対象(奥行・垂直併有構造)であった.結果から考察された内容は,以下の通りである.3歳児はブロック間の関係性に基づいて描くのではなく,単に各ブロックの領域を確保するように描く段階であった.一方,4・5歳児は奥行配置を先に選択して描いた.以上の反応は先行研究による知見からも導かれる内容である.ところが,6歳児は物理的に最も大きいブロックを最初に描いた.この反応には,大ブロックを対象構造の核として見なす認知が関わっていると結論付けられる.その後,6歳児は奥行もしくは垂直どちらの配置から先に描くのかを自由に選択する描画プランニングを採用していたと考えられた.つまり,4歳児以降における組織的な描画プランニングは対象構造の描き分けに関与していた.以上から,幼児は特有の描画プランニングによって対象を描いており,その描画プランニングは発達的に変化することが示唆された., This study examined developmental planning process of drawing in young children by measuring their drawing order. Forty-five children aged 3-6 years were asked to draw the object with the depth and the vertical array composed of three blocks of different sizes. The following were main results. Most of the 3-year-olds simply drew regions representing each of the blocks rather than drawing the relationships between blocks. In contrast,4‐and 5-year-olds drew the object with the depth array first. These findings were indicated by the previous studies. However,6-year-olds drew the largest block first,and it was concluded that this response was related to recognizing the largest block as the core of the structure. And they made their own choice of planning of drawing with either the depth or the vertical array first. In addition, systematic planning of drawing used by over 4-year-olds was projected to discrete depiction of the structure. The results suggest that young children draw the object according to their own planning of drawing and the drawing planning presents a developmental process.}, pages = {103--110}, title = {幼児における描画プランニングの発達過程 :奥行・垂直併有構造に対する描画順序を指標とした実験的考察}, year = {2011} }