Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2014-08-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
疑似体験「人間ルーターゲーム」における学び合いの効果に関する一考察 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Study on the Effectiveness of Collabotative Learning to imitate the Elemental Function of Router into internet |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
インターネット |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ルーターの基本機能 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
協同学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
技術科教育 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
internet |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
the elmental function of router |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
collabotative learning |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
technology education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
菅家, 久貴
本多, 満正
Kanke, Hisataka
Honda, Mitusmasa
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は、技術科中学2年生「情報通信ネットワークの仕組み」の学習に位置づけた「人間ルーターゲーム」の役割を細分化し学び合いを重視した授業を開発し、その効果について検討した。「人間ルーターゲーム」とは、ルーターを中心にインターネットにおけるデータの送受信を人間が模倣する教材である。今回の実験授業では、生徒の作業を、データの送受信役、データ受信の確認役、ルーターへの送受信の記録役、ルーティング役、ルーター役の5つに細分化し、インターネット下の送受信を疑似体験させた。実験授業後の調査結果から、開発した授業の学び合いは、情報通信ネットワークの仕組みの理解に対して十分に効果があった(87.3%)。役割ごとの認識の差異については、全般的には違いが見られなかった。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study investigates into the effct of learning form,in this case collabotative learning to imaitate the elemental function of router into internet.These collavotative learning were used in the classes of the eighth grade students,and the following five tasks were conducted there:1)"Receiver and Transmiter" : The position transmits the sheets for the transmission of a message. 2)"Confirmer" : The position replies the sheets for confirmation after having confirmed the sheets for the transmission. 3)"Recorder" : The position records that all sheets reached to the position of router. 4)"Routing" : The position orders an appropriate other position to imitate router to hand a sheet. 5)"Router" : The position carries the sheets.The effectiveness of the collabotative learnung to imaitate the elemental function of router were determined by tests given to the students after the classes. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 32,
p. 167-173,
発行日 2010-05-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |