Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2014-08-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
特別支援学校のセンター的機能における特別支援教育コーディネーターの実践 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Action of Special Needs Education Coordinator in the Center Function of Special Schools |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
特別支援学校 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
センター的機能 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
特別支援教育コーディネーター |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Special school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Center Function |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Coordinator |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
清水, 潤
内海, 淳
SHIMIZU, Jun
UTSUMI, Jun
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
特別支援学校のセンター的機能へのニーズは急速に高まり,中心的役割を担う特別支援教育コーディネーターへの期待は大きい.一方,特別支援教育コーディネーターが抱える課題も多い.本研究では,特別支援学校のセンター的機能における特別支援教育コーディネーターの実践を整理・考察し,実践のポイントを明らかにすることを目的とした.稲川養護学校への支援依頼は年々増加し,特徴的取組は知能検査の実施と特別支援学級への支援である.実践のポイントは地域の特徴と特別支援学校の資源・機能を生かすことである. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
ln face of growing demand for special schools to function as special needs center, expectations are high toward the special needs education coordinator to play the principal role in the center. On the other hand, there are many issues involved in the coordinator. The research focused on organization and observation of action by the special needs education coordinator in fulfilling the function as service center and identified key points in coordinator action. With requests to the school growing steadily each year, the distinctive activities implemented are intelligence assessment and assistance to special education classes. The key point is effective utilization of the distinctive features of the community and of the resources and functions of the special school. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 30,
p. 103-112,
発行日 2008-05-01
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |