Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2014-08-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学校理科における放射線についての異なる授業実践の学習効果を比較して : 秋田県央部の中学校3年生に対する学習前後のアンケート調査から |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
The comparison of the learning effect of different lesson practices about the radiation in junior high school science : On the basis of a questionnaire survey for junior high school third graders in the central part of Akita Prefecture before and after learning about radiation. |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中学校理科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
放射線の学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
観察・実験 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
専門家による指導 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生徒の変容 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior high school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning about radiation |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
observation and experiment |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
specialist's teaching |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
change of students' opinions |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
保坂, 学
石橋, 研一
HOSAKA, Manabu
ISHIBASHI, Keniti
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では、中学校理科における放射線に関する授業実践の効果と中学生の放射線に関する認識や概念の変容について明らかにするため、秋田県央部の中学校3年生を対象にアンケート調査を行った。私たちは、教科書・副読本を主たる教材として授業を受けた生徒群と専門家による指導の下、観察・実験を伴う授業を受けた生徒群を比較した。その結果、前者の生徒にはあまり変容は見られなかったが、後者の生徒には大きな変容が見られることが明らかになった。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We distributed the questionnaire to junior high school third graders in the central part of Akita prefecture. The purpose was to assess students' change of recognition and conception about radiation, and the effect of the lesson practice about the radiation in junior high school science. Before and after the lesson about radiation, we compared two student's groups. One result showed that the students who learned by the textbook and supplementary text as a main teaching materials hardly changed. Another result showed that the students who learned by observation and experiment under a specialist's instruction greatly changed. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 36,
p. 51-67,
発行日 2014-05-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |