Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2013-09-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校理科における河川および地層の野外観察学習指導の問題点 : 秋田県内の教員向けアンケート調査より |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Instructional Subjects of Open-air Observation Activities in Earth Science Education for Elementary School Students : On the Basis of the Questionnaire to Teachers in Akita Prefecture, Japan |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学校理科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
野外観察学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
地学分野 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教員アンケート調査 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
秋田県 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science for elementary school students |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
open-air observatlon activities |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
earth science field |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
questionnaire survey to teachers |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Akita prefecture |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
田口, 瑞穂
川村, 教一
TAGUCHI, Mizuho
KAWAMURA, Norihito
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
秋田県の小学校教員を対象に,理科・地学分野の川および露頭での野外観察学習について,実施経‘験の有無や困難を感じる点を明らかにするためにアンケート調査を行ったところ,以下のことが判明した. ①川の観察学習を必ず実施した割合は2割弱で,教員は場所の選定とその教材化に困難を感じている. ②露頭の観察学習を必ず実施した割合は3割弱で,教員は場所の選定とその教材化に困難を感じている. ③川や露頭の観察実施の主な阻害要因は,適切な学習地の不足および交通手段確保の困難である. ④秋田市の教員は,③の事項に加えて野外観察の指導計画上の課題を抱えている割合が高い. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The authors carried out the questionnaire research to teachers in Akita prefecture. According to the results of the research, we conclude as follows, i) Executing rate of an open-air lesson at river is less than 20% and much of teachers have faced difficult problems in terms of finding a study site and teaching material development, ii) Executing rate of an open-air lesson at outcrop of strata is less than 30% and much of teachers have faced difficult problems in terms of finding a outcrop for lesson and teaching material development, iii) Shortage of open-air lesson sites may be an obstruct factor to conduct the lessons at river and/or outcrop, and iv) Rate of the teachers who have faced any difficult problem on curriculum planning for an open-air lesson in Akita city is higher than that of the teachers in the other areas. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 35,
p. 15-29,
発行日 2013-05-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |