@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002058, author = {佐藤, 学 and SATO, Manabu}, issue = {35}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {May}, note = {学校現場が求める最小限必要な教科指導の実践的指導力を形成するため,本研究では,まず児童生徒が存在する実際の授業をその形成の場とすることを見出した.さらに,「最小限必要な」の基準を満たすための視点として「理解の遅れがちな児童生徒への焦点化」「理解が困難とされる教材への焦点化(困難教材)」の2点を示した.次に,これらの見解を踏まえた実践的プログラムの開発を行った.実施した授業実践では,学生らが「児童生徒の立場に立った細やかな系統の把握」や「解決方法の見通しの明示化とそれに基づく解決の仕方の繰り返し練習」を行うようになり,児童生徒の高い理解と,「授業設計力」と「授業実践力」の2点において学生の成長を見ることができ,開発したプログラムの可能性を見出すことができた.さらに,学生の成長を正しくとらえるためには,目に見えた言動だけでなく,実践からどのような反省的活動を行っているかに目を向けることが重要であるとの考えに至った., To form a practical leadership of the minimum required course instruction required by schools, in this study, first, I found the place of formation which is the classroom there is children. Moreover, we show two points that focused on teaching materials as the point of view of for formation. One is focusing on student of slow understanding, another one is Difficult teaching materials focusing on. Next, I decided to tackle the development of practical programs that based on the idea so far. In teaching practice, the university student performed “Understanding of the system of Lineage for Mathematics, and the way of practice repeating. In fact, I could be seen the growth of the students in these two points of “The Power to design a lesson”, “The Power to practice teaching”. So, I could to find the possibility of the program developed. In addition, in order to understand the accurately growth of students, it is important to look the words and actions of the students, further, it is important to look the actually reflection activities.}, pages = {41--53}, title = {数学教育における教師の職能成長に関する研究 : 実践的指導力の形成に向けた実践的プログラムの開発とその可能性}, year = {2013} }