ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10B 本学紀要
  3. 10B2d 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学
  4. 第80集

協働は洞察による問題解決を促進するのか?: パズルゲーム・タングラムを用いた検討

https://doi.org/10.20569/0002001672
https://doi.org/10.20569/0002001672
7a926d92-d499-4bce-b8dc-790f75cb0fea
名前 / ファイル ライセンス アクション
kbk80(49).pdf kbk80(49).pdf (1.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ(シンプル)(1)
公開日 2025-06-20
タイトル
タイトル 協働は洞察による問題解決を促進するのか?: パズルゲーム・タングラムを用いた検討
言語 ja
タイトル
タイトル Does collaboration facilitate problem solving through insight? : An examination using the puzzle game "Tangram"
言語 en
作成者 中野, 良樹

× 中野, 良樹

ja 中野, 良樹
秋田大学

en NAKANO, Yoshiki
Akita University

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 洞察
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 問題解決
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協働学習
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 制約緩和理論
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 insight
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 problem-solving
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 collaborative learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 constraint relaxation theory
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は協働や対話によって,洞察を要する問題の解決が促進されるか否かについて検討した。洞察問題として,図形パズル「タングラム」のLion課題とDuck課題を使用した。参加者はペアを組むか(協働条件)もしくは単独(個人条件)で,課題のシルエットを見てタングラムの7個のピースを同じ形に配置するよう求められた。検証に十分なサンプル数を確保するため,著者が行った過去の実験と新規データを統合し,メタ分析を実施した。協働条件の正答率と個人条件の正答率のオッズ比を算出し,条件間で正答率に差があるか比較した。協働条件の正答率は個人条件よりも高かったが,95%信頼区間の上限を超えなかった。さらに,理論的な修正値として個人条件の参加者がペアを組んで問題解決に取り組んだと仮定して正答率を求めた。結果は,協働条件の正答率は個人条件の修正値正答率よりも有意に低かった。この結果は協働が洞察問題の解決を阻害する可能性を⽰唆した。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined whether collaboration and conversation facilitate problem-solving requiring insight. The problems used in the experiments were a lion or a duck task of a geometric puzzle game “Tangram”. Participants were either paired (collaborative condition) or alone (individual condition). They were asked to look at a silhouette of each task and allocate the seven pieces of the Tangram in the same shape as the silhouette. To ensure a sufficient sample size, a meta-analysis was conducted, merging previous studies conducted by the authors with new data. Odds ratios for successful performance in the collaborative condition and the individual condition were calculated and tested if there was a difference in correct solution between the conditions. The correct solution rate in the collaborative condition was higher than that in the individual condition, but did not exceed the upper limit of the 95% confidence interval. In addition, theoretically modified correct solution rates were calculated assuming that participants in the individual condition collaborated in pairs to solve the problem. The correct solution rate in the collaborative condition was significantly lower than the modified rates in individual condition. This result suggested that collaboration inhibited insight problem-solving.
言語 en
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子(シンプル) http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ(シンプル) departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.20569/0002001672
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2433-4952
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812315
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

巻 80, p. 49-54, 発行日 2025-03-01
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-06-20 02:47:25.133222
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3